Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Cel mai iubit dintre cărăuși

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
27 august, 2012
Un produs nu-şi poate îndeplini rolul decât în momentul în care intră în consumul final, satisfăcând nevoia celui care l-a cumpărat. Dar, drumul de la producător până la consumator, în condiţiile actuale nu este în general, nici simplu, nici scurt şi nici ieftin. Din acest motiv, încă de la apariţia economiei mărfurilor, legătura dintre producţie şi consum s-a înfăptuit prin intermediul circulaţiei produselor. Transportul acestora este activitatea cea mai importantă în fluxul neîntrerupt de distribuţie.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

Decizia asupra mijloacelor de transport se ia prin metoda de comparaţie costuri-performanţe. Costurile relevante trebuie comparate cu criteriile de performanţă ( de exemplu, timp de transport, siguranţa livrării, flexibilitatea mijlocului de transport, adecvare calitativă şi cantitativă a mijlocului de transport pentru performanţa programată, distanţa geografică).

Distribuţia se poate face pe distanţe scurte, în interiorul unui oraş sau pe distanţe lungi între oraşe. De aceea autocamionul folosit în distribuţie trebuie ales corect. De exemplu, în oraşe unde spaţiul este limitat şi locurile de parcare sunt puţine, mijlocul de transport cu care se face distribuţia mărfurilor trebuie să se plieze perfect pe condiţiile impuse, fără să afecteze procesul de distribuţie.

Vă  vom prezenta cele mai potrivite modele de camioane pentru distribuţie şi o să alcătuim un top al celor mai ofertate dintre ele. Concurenţii propuşi sunt: DAF- EVW Holding, Fuso Canter- Mitubishi Fuso, Iveco, MAN Mhs Truck& Bus, Mercedez Benz, Renault Trucks, Scania şi Volvo Trucks.

DAF- EVW Holding

Compania are sediul n Olanda şi produce camioane din 1949. În România, DAF are drept unic importator din 2001 EVW Holding SRL, societate cu un capital de 6,58 mil RON şi o cifră de afaceri de peste 293 mil RON, calculată pentru anul 2011.

·         Modelul LF 45

·         Unităţi vândute: 18

·         Şasiu: 4x2

·         Sarcină totală: 7,5, 12 tone

·         Motorizare: 4,5 litri, cu puteri de 140, 160, 185, 207 CP

                               6,7 litri, cu puteri de 224, 250 CP

·         Modelul LF 55

·         Unităţi vândute: 36

·         Şasiu: 4x2, 6x2

·         Sarcină totală: 13, 15, 18, 21 tone

·         Motorizare: 4,5 litri, cu puteri de 185, 207 CP

                               6,7 litri, cu puteri de 224, 250, 286, 300 CP

 

Fuso Canter-Mitubishi Fuso

Mitubishi Fuso este o firmă japoneză care construieşte pentru Europa camionul uşor Canter. În trecut, fuso s-a rupt de Mitubishi pentru a intra apoi în portofoliul Volvo Group, iar şi mai târziu în concernul Daimler.

·         Modelul Canter

·         Unităţi vândute: nedeclarat

·         Şasiu: 4x2

·         Sarcină totală: 3,5, 7,5 tone

·         Motorizare: 130, 180 CP

Iveco

Compania constructoare de autocamioane are sediul în Italia şi este membră a grupului Fiat Industrial. Iveco este prezentă în peste 100 de tări şi este câştigătoarea, de trei ori, a titlului de "Camionul anului" în 1992, 1993 şi 2003. 

·         Modelul Eurocargo

·         Unităţi vândute: peste 20

·         Şasiu: 4x2, 4x4,

·         Sarcină totală: 7, 12, 15, 18 tone

·         Motorizare: 3,9 litri, cu puteri de 140, 160, 180 CP

                               5,9 litri, cu puteri de 220, 250, 280, 300 CP

Man Mhs Truck& Bus

Compania constructoare de autocamioane are sediul în Germania şi are ca acţionar majoritar grupul Volkswagen. MHS Truck & Bus este importatorul general MAN.Compania a consemnat în 2011 creşteri în vânzări cu 80%  mai mari decât în 2010, acestea ridicându-se la un volum total de 884 de autovehicule.

·         Modelul: TGL

·         Unităţi vândute: 33

·         Şasiu: 4x2

·         Sarcină totală: 7,5, 10, 12 tone

·         Motorizare: 4,6 litri, cu puteri de 150 , 180, 220 CP

                               6,9 litri, cu putere de 250 CP

·         Modelul: TGM

·         Unităţi vândute: 62

·         Şasiu: 4x2, 4x4

·         Sarcină totală: 12, 15, 18 tone

·         Motorizare: 6,9  litri, cu puteri de 250, 290, 340 CP            

Mercedez-Benz

Compania are sediul în Germania şi face parte din grupul Daimler, care a ocupat primul loc în lume, în ultimii ani la producţia de autocamioane. Mercedes a livrat anul trecut în România 627 de camioane noi, de două ori mai multe faţă de 2010, iar estimarile pentru anul acesta sunt în urcare la 650-700 de unităţi.

·         Modelul: Atego

·         Unităţi vândute: 45

·         Şasiu: 4x2, 4x4

·         Sarcină totală: 6,5, 7,5, 10, 12, 15 tone

·         Motorizare: 4,2 litri, cu putere de 156, 177 CP

                               4,8 litri, cu puteri de 218 CP

                               6,4 litri-238, 256, 286 CP

Renault Trucks

Compania constructoare de autocamioane are sediul în Franţa şi face parte din Volvo Group. Are 1.494 puncte de vânzări şi de service în Europa. În România se comercializează în prezent şase modele de camioane.

·         Modelul: Midlum

·         Unităţi vândute: 46

·         Şasiu: 4x2, 4x4,

·         Sarcină totală: 7,5, 12, 13, 14, 15, 16, 18 tone

·         Motorizare: 4,8 litri, cu puteri de 180, 220 CP

7,2 litri, cu puteri de 270, 300 CP

·         Modelul: Premium Distribution

·         Unităţi vândute: 17 (însumate cu Premium Lander)

·         Şasiu: 4x2, 6x2

·         Sarcina totală: 18, 26 tone

·         Motorizare: 7,2 litri, cu puteri de 270 , 310, 340 CP

                              10,8 litri, cu puteri de 380, 430 CP

·         Modelul: Premium Lander

·         Unităţi vândute: 17 (însumate cu Premium Distribution)

·         Şasiu: 4x2, 6x2, 8x4

·         Sarcina totală: 18, 26, 32 tone

·         Motorizare: 7,2 litri, cu puteri de 270, 310, 340 CP

                              10,8 litri, cu puteri de 380, 430, 460 CP

Scania

Compania are sediul în Suedia şi îl are ca principal acţionar pe Volkswagen. Firma activează doar în domeniul camioanelor de peste 18 tone. Jumătare din producţie este exportată în afara Europei, activitatea firmei desfăşurându-se în peste 100 de ţări. În România, Scania are opt birouri de vânzări şi nouă ateliere de service.

·         Modelul:  Gama P

·         Unităţi vândute: nedeclarat

·         Şasiu: 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x2, 8x4

·         Sarcina totală: 18, 25, 32 tone

·         Motorizare: 9,3 litri, cu puteri de 230, 280, 320 CP

                               11,7 litri, cu putere de 380, 420 CP

                                12,7 litri cu putere de 360, 400, 420 CP

Volvo Trucks

Volvo aniversează 85 de ani de existenţă şi este al doilea producător mondial de autocamioane grele. Volvo Truck Corporation, divizia de autocamioane a grupului Volvo, este activă pe piaţa românească din anul 1990. Autocamioanele Volvo dispun de centre de vănzări şi service în peste 130 de ţări din lume, prin 650 de dealeri şi 1.450 de unităţi de service.

·         Modelul: FH

·         Unităţi vândute: peste 523 împreună cu FM

·         Şasiu: 4x2, 6x2, 6x4, 8x4

·         Sarcina totală: 18, 25, 34, 42 tone

·         Motorizare: D13C cu puteri de 420, 460, 500, 540 CP

·         Modelul: FM

·         Unităţi vândute: peste 523 împreună cu FH

·         Şasiu: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2

·         Sarcina totală: 26, 32 tone

·         Motorizare: D11C cu puteri de 330, 370, 410, 450 CP

                               D13B cu puteri de 360, 400, 440 CP

                               D13C cu puteri de 380, 420, 460, 500 CP

Din miile de tone transportate anual n ]ară, fiecare sută de grame contează atunci când satisface o nevoie sau o dorinţă. Indiferent dacă e aliment, îmbrăcăminte, produs farmaceutic, parfum sau vopsea lavabilă, marfa trebuie să fie distribuită la timp, nealterată şi intactă din orice punct de vedere. Dacă pe traseul distribuţiei intervin probleme, sumele care plătesc pentru acoperirea lor vor fi cu certitudine mult mai mari ca cele alocate alegerii unui mijloc de transport potrivit pentru activitatea întreprinsă. De aceea am dorit prin realizarea aceastei prezentări să reamintim atât firmelor de logistică, curierat şi distribuţie, cât şi transportatorilor, cât de importantă este o alegere corectă privind propria flotă auto.

În România sunt sute de firme de curierat şi distribuţie care aleargă dupa performanţă. Din cercetarea noastră a rezultat că cele mai potrivite modele care satisfac nevoile transportatorilor şi rentează pe termen lung pentru companii pentru anul 2011 sunt Volvo FM şi FH.

Volvo FM este recomandat pentru transportului regional. Cu variante de motorizări de pană la 480 CP, acest autocamion premium este o alegere potrivită pentru o distribuţie intensivă şi solicitantă. Volvo FH este adaptat transportului pe distanţe lungi. Caracterizat de o manevrabilitate foarte bună este un autocamion rapid şi eficient.

Numărul de unităţi vândute clasează producatorul  Volvo Trucks pe primul loc. Cele două modele FH şi FM au fost achizionate în peste 500 de unitati.  Aşadar, autocamioanele recomandate de Volvo Trucks au răspuns cererilor pieţei, satisfăcând nevoile impuse de activitatea de distribuţie şi dovedind că întrunesc condiţiile de bază a unei activităţi eficiente.

Pentru a realiza acest top am luat legătura cu câteva dintre cele mai importante firme de curierat din România și le-am pus întrebări despre vehicululele din parcul auto pe care îl dețin și care au fost motivele pentru care au optat pentru modelele respective.

Sunt firme care au ales să opteze pentru gama unui singur producător de autovehicule, dar au fost și firme care lucrează cu modele de la mai mulți producători simultan. Acest lucru variază în funcție de politica firmei, unele lucrând în sistem de franciză, fapt care duce la un parc auto ceva mai variat. Trebuie punctat și faptul că managerii de parcuri auto se schimbă, iar fiecare dintre ei poate avea o viziune diferită despre cele mai potrivite vehicule pentru activitățile de curierat urban, luând astfel decizia pentru înnoirea flotei cu vehiculele altui producător decât cel pe care îl prefera firma până la momentul respectiv.

Poșta Română

Compania Națională Poșta Română (CNPR) are un parc auto de aproximativ  900 de vehicule. În 2009, CNPR a încheiat un contract de leasing operațional cu Porsche Mobility pentru 727 de vehicule Volkswagen și MAN. Contractul este valabil până în anul 2013.

Modelele pe care le-au preferat cei de la CNPR pentru curieratul urban au fost cele din gama Volkswagen: Caddy (393 de unități) și Crafter (123 de unități).

La contractarea acestor tipuri de vehicule s-a avut în vedere atât raportul calitate-preţ cât şi fiabilitatea crescută a respectivelor autoutilitare comparativ cu celelalte modele existente pe piaţă.

Pe lângă modelele Volkswagen, CNPR deține în continuare vechile Dacia 1304 (105 unități) pe care le utilizează de asemenea pentru activitățile de curierat și servicii poștale. Pentru activitățile extraurbane, CNPR dispune de o gamă variată de camioane marca MAN (96 de unități) cu capacități de transport între 12 și 26 de tone.

Fan Courier

Fan Courier reprezintă la ora actuală cel mai mare jucător de pe piața firmelor de curierat, deținând un parc auto de aproximativ 1.500 de vehicule comerciale. Și ei au optat penru varianta parcului auto format în totalitate din modelele producătorilor Volkswagen și MAN.

Pentru activitățile de curierat urban, Fan Courier folosește întreaga gamă VW: Caddy, Transporter (T5) și Crafter. Motivul pentru care s-a optat pentru utilizarea exclusivă a gamei producătorului german l-a constituit fiabilitatea renumită pe care și-au creat-o modelele Volkswagen. Business Development Managerul, Adrian Mihai a declarat pentru Transporter: „Am testat mai multe modele de la diferiți producători de-a lungul timpului, dar am decis să rămânem la Volkswagen datorită rezistenței vehiculelor. Desigur contează și costurile de achiziție și de întreținere care per total au fost mai convenabile decât ce am găsit la ceilalți producători.”

Fan Courier foloseşte şi modelul Transit al celor de la Ford, aceasta fiind opţiunea din trecut a firmei. La momentul actual pe Bucureşti, firma are următoarea componenţă în parcul auto:

VW Caddy - 135 unităţi

VW T5 - 116 unităţi

MAN TGL - 93 unităţi (7.5-28 tone)

Ford Transit - 112 unităţi

Remorca 18 tone - 4 unităţi

Când vine vorba de curierat extraurban, Fan Courier preferă camioanele MAN de care se declară extrem de muțumiți.

Flota celor de la Fan Courier a fost extinsă anul trecut deoarece se prevede o creștere a volumului de livrări pentru 2012. Acest lucru pare să se datoreze faptului că s-a dezvoltat foarte mult sectorul comerțului electronic, iar curierii din România au din ce în ce mai multe comenzi de acest fel atât în țară, cât și în străinătate.

Urgent Curier

Urgen Curier a devenit unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața firmelor de curierat, iar această ascensiune se vede și în investițiile dedicate parcului auto.

In urma discutțiilor pe care le-am avut cu Directorul Comercial, Adrian Grigori am aflat că Urgent Curier utilizează o gamă variată de autovehicule pentru activitățile de curierat. Spre deosebire de alte firme, Urgen Curier preferă o combinație de mărci de la mai mulți producători.

Adrian Grigori a declarat pentru Transporter: „Penntru curieratul urban, SC URGENT CURIER utilizează toată gama de autoutilitare. Cele mai multe sunt autoutilitare de mici dimensiuni: Fiat Fiorino, Fiat Doblo, Dacia Logan Van (mai mult de 60% din flota), Ford Transit Van”.

Pentru curieratul extraurban sunt folosite camioanele MAN de 7,5 și 12 tone, iar cea mai recentă achiziție a avut loc chiar luna aceasta. „Pentru transportul expedițiilor în tranzit, societatea noastră utilizeaza autocamioane MAN de 7,5t si 12t. Chiar în luna mai 2012 am cumpărat și utilizăm două capete tractor MAN TGA  1840 și două semiremorci Narco 42t și Schmitz 28t. În fiecare seară sunt în tranzit un număr de aproximativ 100 de autocamioane și autoutilitare. Toate acestea asigură transpoortul expedițiilor din orice punct al țării în maxim 24 de ore.”

Urgent Curier își desfășoară activitatea în sistem franciză, astfel flota proprie este formată dintr-un număr de 416 autoutilitare și autocamioane. Printre modelele preferate pentru curieratul urban se numără:

-          136 autoutilitare capacitate 3,5t (12 m³) – Ford Transit, Fiat Ducato

-          63 autoutilitare capacitate 3,5 t (20 m³) – Ford Transit, Fiat Ducato Maxi, VW Crafter

-          40 autoutilitare Dacia Logan Van 2,5 m³, 60 autoutilitare Fiat Doblo Maxi 4,5 m³.

Dacă ne referim la activitatea extraurbană vom observa o flotă formată din: 53 autocamioane capacitate 7,5t (36 m³), 38 autocamioane capacitate 12t (40 m³), 2 cap tractor Man TGA + 2 semiremorci (max load 28.500 kg.).

La nivel național activitatea de curierat se desfășoară cu un numar de aproximativ 410 autoutilitare (109 autoutilitare capacitate 3,5t (12 m³) – Ford Transit, Fiat Ducato Maxi, Citroen Jumper, Mercedes-Benz Sprinter, 66 autoutilitare Dacia pick-up 4,2 m³, 142 autoutilitare Dacia Logan Van 2,5 m³, Fiat Doblo Cargo, Peugeot Partner, 96 diverse alte autoutilitare)

DPD România

Flota DPD are în componență o gamă largă de autovehicule, folosite atât pentru livrările urbane, cât și pentru cele extraurbane.

Directorul Comercial al DPD România, Alin Gherman a precizat: „Nu avem un tipar auto pe care îl utilizăm strict pentru o categorie de expedieri. Este adevărat, însă, că ne orientam către autovehicule fiabile, care ne asigură un raport calitate – prețoptim, un consum responsabil de combustibil și ne ajută să reducem cât mai mult posibil impactul negativ asupra mediului. De asemenea, trebuie avute în vedere și conditiile comerciale negociate cu dealerii, respectiv condițiile tehnice.

Printre brandurile auto care se regăsesc în flota DPD se numără modele ca Mercedes Sprinter (8), Fiat Ducato Maxi (35), Ford Courier (15), Peugeot Boxer (12), Fiat Doblo (35), Dacia Logan Van (45), Iveco Daily (5), Volkswagen Transporter (5) sau Ford Transit (12). Numărul total de autovehicule din flota DPD România este de aproximativ 300 de unități.

TCE Holding

Cei de la TCE Holding reprezintă un alt jucător important pe piața firmelor de curierat din România. Divizia de curierat a firmei a devenit una din ce în ce mai populară printre clienții români, iar parcul auto de 220 de unități asigură acoperirea de care are nevoie un competitor printre curierii prezenți la noi în țară.

Modelele pe care au ales cei de la TCE să se axeze provin de la mai mulți producători, și astfel putem vedea autoutilitare ca: Ford Transit (82 de unități), Fiat Ducato (30 de unități), Renault Master (15 unități) și Mercedes-Benz Sprinter (3 unități).

În urma discuțiilor purtate cu Managerul Parcului Auto TCE, Emil Drăgoi, am aflat că modelul Master de la Renault reprezintă unul dintre variantele preferate de cei de la TCE. Acest model fiind nou achiziționat în flotă, pare să se prezinte mult mai bine decât modelele Ford Transit achiziționate în 2008: „Master este ideal pentru curieratul urban deoarece atât dimensiunile, cât și consumul de combustibil îi recomandă pentru condițiile dificile din oraș. Cred că acesta va fi modelul pe care ne vom axa de acum încolo când va veni vorba de viitoare achiziții deoarece se comportă mult mai bine decât Ford Transit, care este predominant în flota noastră.”

În momentul noilor achiziții pentru parcul auto, cei de la TCE se uită bineînțeles la costul de achiziție, costurile de întreținere, mentenanța pe parcursul a 3-4 ani, dar se uită și la rețeaua de acoperire pentru service a producătorului. În acest caz, este de preferat Renault care are cea mai mare acoperire pentru rețeaua de service din România.

În ceea ce privește livrările la nivel extraurban, TCE preferă să lucreze cu alte firme care dețin vehicule specializate acestui tip de activități: „Colaborăm cu mai multe firme care dețin autocamioane, dar dacă este nevoie, suplimentăm transportul și cu mașinile noastre. Cel mai bine pentru extraurban s-ar potrivi modelul Sprinter de la Mercedes-Benz, având o capacitate mai mare de încărcare.”

DHL România

Flota de mașini a DHL România este alcătuită în totalitate din autoturisme Volkswagen, modelele Caddy și Transporter. Motivul pentru care se întâmplă acest lucru este unul foarte simplu: producătorul Volkswagen a fost selectat în urma unei licitații globale la nivelul grupului Deutsche Post DHL, iar contractul a fost implementat în toate filialele DHL.

În prezent, DHL România deține o flotă de circa 200 de autovehicule utilitare dedicate curieratului urban.

Dacă facem o analiză la prima vedere, vom observa că printre cele mai prezente modele printre flotele principalilor jucători de pe piața firmelor de curierat aparțin producătorului german Volkswagen. La majoritatea categoriilor, vehiculele VW sunt prezente în numărul cel mai mare datorită fiabilității și costurilor de întreținere pe care le prezintă.

Astfel pentru categoria vehiculelor comerciale de gabarit mic (light commercial vehicle), topul ar arăta în felul următor:

1.        Volkswagen Caddy

2.        Dacia Logan LCV

3.        Fiat Doblo

Pentru categoria vehiculelor de capacitate 3,5 tone (MCV):

1.        Volkswagen Transporter (T5)

2.        Ford Transit Van

3.        Fiat Ducato

La categoria vehicule de capacitate 3,5 tone și mai mult, avem:

1.        Ford Transit

2.        Volkswagen Crafter

3.        Fiat Ducato Maxi

În ceea ce privește curieratul extraurban, am observat că mai toate firmele preferă să lucreze cu autocamioane marca MAN ceea ce ne arată că nu există concurent la acest segment.

În concluzie putem afirma că există un oarecare monopol pe piața firmelor de curierat. Acest monopol este exercitat de Volkswagen care acoperă toate segmentele cu succes, reușind să conducă detașat în topul vânzărilor pentru autovehicule comerciale destinate acitvităților de curierat. Cota de piață pe care o deține producătorul german în acest segment fiind undeva peste 50%. Acest lucru nu înseamnă neapărat însă că vehiculele Volkswagen sunt și cele mai bune pentru astfel de activități. Se observă doar popularitatea crescută în rândul firmelor prezente în România. În curând se așteaptă să apară modele noi construite de producătorii  rivali pentru a echilibra puțin balanța. Primele care îmi vin în minte sunt modelele anunțate deja de Dacia – Lodgy și Dokker, dar și de noul Citan de la Mercedes-Benz.

Cele mai citite stiri