Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Citaro – primul autobuz cu Euro VI

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Roxana Burghina
31 august, 2012
Anul 2014 va impune producătorilor auto conformarea cu standardul de emisii Euro VI. Şi cum trecerea de la un standard la altul îi determină pe producători să vină cu noi soluţii care să ajute atât la reducerea consumului de combustibil, cât şi la reducerea emisiilor nocive, Mercedes-Benz vine în întâmpinarea acestor viitoare reglementări, prin lansarea primului autobuz urban dotat cu Euro VI.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

În luna mai 2011, la Mannheim, Mercedes-Benz a lansat cel mai nou model Citaro, primul autobuz cu ESP, dotat cu un nou concept de deschidere a uşilor şi mai mult spaţiu pentru pasageri. Acum, după un an, Citaro se lansează din nou, devenind primul autobuz urban cu Euro VI.

Un consum mai mic de combustibil

Noutatea pe care o introduce Citaro este consumul redus de combustibil, deoarece chiar dacă trecerea de la un standard Euro la altul presupune o diminuare a emisiilor, acest fapt duce totodată într-o diminuare a puterii motorului. Aşadar, pentru păstrarea unei performanţe optime, consumul de combustibil ar trebui să fie mărit. În cazul motorizării noului Citaro, consumul este redus cu până la 5%. Una dintre tehnologiile care ajută la economisirea carburantului se bazează pe faptul că în momentul în care drumul urcă sau coboară, alternatoarele generează curent electric, care mai apoi este stocat la bordul autobuzului într-o serie de condensatoare. Numai acest proces ajută la economisirea a 2% din volumul combustibilului.

Din moment ce un consum mai mic de energie însemnă în final un consum mai mic de carburant, inginerii Mercedes-Benz au mai venit cu o serie de modificări. Prima cale prin care se scade consumul de energie este legată de faptul că podeaua e mai joasă şi nu mai necesită o coborâre mare a nivelului gărzii la sol în momentul staţionării, consumul de aer comprimat reducându-se cu până la 20%.

O altă noutate pe care noile Citaro le au în dotare sunt sistemele de monitorizare a presiunii din roţi. Acesta indică şoferului presiunea în fiecare roată şi sesizează orice neregulă, precum temperatura prea  ridicată. În acest fel, se menţine un nivel constant al presiunii din toate roţile autobuzului.     

Mai puţine emisii nocive

Motorizarea autobuzelor Citaro rămâne tot diesel, dar se conformează cu standardele impuse de Euro VI. Mai exact, schimbările care au intervenit asupra noului model sunt majoritatea legate de reducerea consumului – de combustibil, de aer comprimat sau de electricitate. În plus, pentru a îndeplini condiţiile impuse de Euro VI, autobuzele au un sistem de control al emisiilor care combină sistemul SCR de la Mercedes-Benz cu tehnologia AdBlue şi un convertor de oxidare catalitică, astfel încât sunt reduse emisiile de CO₂(2,6 tone pe an).

O nouă generaţie de motoare

Autobuzele Citaro sunt dotate cu noua generaţie de motoare Mercedes-Benz Bluetec: OM 936, cu o capacitate de 7,7 litri şi 299 CP, şi OM 470, cu 10,7 litri şi 394 CP. Conform graficelor, în comparaţie cu motorizarea pentru Euro V, noile Bluetec au un consum mai mic şi sunt mai reduse ca greutate.  Totodată, OM 936 a suferit modificări de design, iar acum are şi o variantă orizontală ( OM 936h), special creată pentru autobuzele urbane. În plus, este şi primul motor diesel care are un arbore cu came de evacuare reglabil. Modelul de motor OM 470, destinat autobuzelor Citaro G (articulate), este dotat cu sistemul de injecţie X-PULSE.

Cele două tipuri de motoare au rămas în continuare dotate cu convertoare de cuplu total automatizate, iar sistemele de transmisie Voith şi ZF au fost adaptate şi ele la cerinţele Euro VI.

Mai uşor şi mai econom

Alte schimbări produse la noile Citaro o reprezintă şi reducerea compartimentului pentru motor şi a dimensiunilor radiatorului. Pe lângă asta, cei de la Daimler Buses au regândit caroseria autobuzelor în aşa fel încât în locurile unde a fost posibil, materialele au fost înlocuite cu unele mai uşoare şi mai rezistente, care per total au dus la micşorarea greutăţii totale a autobuzului. Asta însă nu a dus la o diminuare a capacităţii totale de pasageri, numărul rămânând acelaşi – până la 100.

Noile Citaro au suferit şi mici schimbări în design-ul exterior al spatelui – care acum are garda mai înaltă, LED-uri pentru stopuri şi o formă adaptată celor două noi motoare.

Pe străzile din Wiesbaden

La puţin timp după lansare, Mercedes-Benz a livrat trei Citaro G Euro VI operatorului de transport public ESWE, din Wiesbaden. Astfel, cele trei autobuze au devenit primele din seria de producţie care au fost introduse în circulaţie. Tot în acea perioadă am şi asistat la testarea lor (două articulate şi unul simplu) pe străzile oraşului german. Wiesbaden este situat într-o zonă cu multe diferenţe de nivel, aşa că pe traseele lor obişnuite, autobuzele au de parcurs destul de multe pante.  

Plecarea a avut loc din autobaza ESWE, cele trei autobuze pornind la intervale de 10 minute, pe una dintre rutele obişnuite care conectează centrul oraşului de unul dintre districtele foarte populate (în total, un traseu de 10,5 kilometri cu 24 de opriri). Vehiculele au rulat fără probleme şi niciunul dintre şoferi nu a întâmpinat dificultăţi la condus. Mai mult decât atât, unii dintre ei au afirmat că autobuzele sunt foarte manevrabile – o calitate pe care Citaro oricum o deţinea.

În calitate de pasager, nu se simte absolut niciun disconfort în timpul rulării autobuzelor, dar la acest sentiment a contribuit şi starea aproape impecabilă a şoselelor din Wiesbaden. Totuşi, e adevărat că zgomotul este complet redus, trepidaţiile sunt inexistente, iar în momentul virajelor pasagerii care stau în picioare nu se simt zdruncinaţi. Asta şi datorită faptului că roţile de pe axa frontală au suspensii individuale, care diminuează orice trepidaţii determinate de denivelările şoselei. În plus, la momentul coborârii uneia dintre cele mai înclinate pante ale şoselei, acceleraţia atinge 800 de rotaţii pe minut, iar în ciuda acestui fapt, puntea autobuzului nu vibrează deloc. Per total, noul Citaro se ridică la nivelul precizat de specificaţiile tehnice, lucru care nu se întâmplă chiar în toate cazurile.

La o privire de ansamblu, Citaro Euro VI are multe avantaje, însă în urma unei analize complet obiective, diferenţele dintre acesta şi Euro V sunt destul de mici. Este adevărat că s-au produs multe schimbări, că emisiile sunt mai reduse iar consumul mai mic, dar toate acestea se vor resimţi la buzunar în urma achiziţiei.

Cele mai citite stiri