Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

În vremuri grele se caută pieţe noi

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
18 septembrie, 2012
Specialiştii din domeniul economiei au afirmat de nenumărate ori că o perioadă de criză poate fi benefică pentru cei care ştiu să se adapteze rapid situaţiei. În condiţii de criză, marile companii aleg să se reorienteze către pieţe noi pentru a putea rămâne competitivi.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

Este şi cazul unuia dintre cei mai mari operatori de servicii de logistică şi distribuţie la nivel mondial: GEFCO.

Grupul francez este recunoscut în principal pentru activitatea de logistică auto pe care o prestează pentru producători importanţi din toată lumea încă de la înfiinţarea sa de către PSA Peugeot Citroen în anul 1950. Din cauza problemelor majore cu care se confruntă industria auto în ultimii ani, GEFCO a decis să-şi îndrepte atenţia şi către alte pieţe în care nu era atât de prezent până acum. Câteva dintre pieţele pe care mai activează GEFCO sunt: componente şi piese auto, vehicule cu două roţi (moto), electronice şi electrocasnice, retail, cosmetice.

În România, GEFCO este prezent din anul 2005 şi deţine două platforme logistice în Bucureşti (4.000 m2) şi Arad (1.100 m2) şi trei platforme auto la Mioveni, Curtici şi Bucureşti. În ţara noastră, grupul francez are ca activitate de bază logistica auto, realizând transporturi pentru Dacia, Citroen, Renault şi Hyundai.

Pentru a ne putea face o idee mai bună despre strategia pe care grupul francez a adoptat-o pentru pieţele româneşti, dar şi cele din afară, am luat legătura cu Directorul de Marketing şi Vânzări pe România, Tolga Oran.

Cele mai interesante pieţe la ora actuală sunt în Estul Europei şi chiar mai departe, observăm un interes din ce în ce mai ridicat pentru pieţele din Europa Centrală şi de Est şi chiar cele din Orientul Mijlociu. GEFCO a deschis chiar anul acesta sucursale noi în Bulgaria şi Kazahstan, dar a continuat să-şi intensifice activitatea şi pe pieţele pe care grupul era deja prezent cum ar fi: Rusia, România, Ucraina sau Ungaria.

Transporter: Care este reprezentarea GEFCO în zona din care face parte şi România?

Tolga Oran: În prezent, avem 17 subsidiare în zona de est a Europei şi Orientul Mijlociu, zona fiind coordonată de un consiliu director aflat la Viena, Austria. Acest lucru demonstrează că aici se află un punct esenţial pentru GEFCO deoarece au instituit un management de top foarte aproape de zona respectivă. În fiecare an putem vedea una sau două ţări care se adaugă acestei zone, de curând am deschis subsidiare în Bulgaria şi Kazahstan, dar şi birouri în Iran şi Irak care sunt legate la GEFCO Turcia, cei care se ocupă de managementul pentru Orientul Mijlociu.

Transporter: Care este strategia GEFCO pentru ţările n curs de dezvoltare?

Tolga Oran: Ne extindem către noi pieţe, către noi locaţii pentru că face parte din strategia GEFCO să investim în ţări în curs de dezvoltare. Urmând trendul ascendent din ultimii ani, în ceea ce priveşte dezvoltarea clienţilor non grup, Subsidiara GEFCO România este în primele trei din reţeaua grupului pentru Europa de Est, având o creştere impresionantă încă din 2005, anul când ne-am înfiinţat aici, până în 2011 când am avut o cifră de afaceri de peste 43 milioane de euro, reprezentând a doua poziţie din ţară ca operator de logistică şi transport.

Extindere pe noi pieţe

Transporter: Ştim că în ultimul timp piaţa auto nu a mers atât de grozav ca în trecut, iar compania dvs. a decis să-şi extindă activitatea pe alte pieţe, cum ar fi cea de electronice şi electrocasnice. Care este obiectivul pentru acest an?

Tolga Oran: GEFCO a avut contact cu piaţa de electronice şi electrocasnice timp de mai mulţi ani, dar în ultimul timp observăm o cerere din ce în ce mai mare în acest sector. La nivel global, avem 130 de „conturi” denumite în cadrul GEFCO „Global Accounts”, conturi care sunt gestionate de către opt divizii („marketlines”) specializate pe fiecare tip de activitate. Printre cele şapte divizii se numără şi cea de electronice şi electrocasnice. În România, cererea dinspre acest segment a fost una de-a dreptul impresionantă, iar anul 2011 ne-a adus o creştere a volumului de transporturi cu până la 88%. Încă din 2008, GEFCO a investit foarte mult în acest sector deoarece există o producţie importantă de electronice şi electrocasnice în România, iar cererea pentru acestea la nivel european este una foarte mare, asta datorită calităţii produselor fabricate aici.

Transporter: Ce cotă de piaţă deţine GEFCO în România pe acest segment?

Tolga Oran: Deocamdată, nu avem o situaţie clară a cotei de piaţă pe care o deţinem, dar ce pot să vă spun este că GEFCO are cel mai mare volum de camioane operate pentru cei mai importanţi doi producători de electronice şi electrocasnice din România. Cunoscând acest lucru, putem spune că GEFCO este unul dintre liderii pieţei la ora actuală, mai ales că ne-am dublat numărul de transporturi în ultimii doi ani, ajungând la 1.600 camioane cu astfel de produse în 2011.

Transporter: Care sunt ]ările către care GEFCO România are cele mai multe transporturi din domeniul electronicelor şi electrocasnicelor?

Tolga Oran: Până acum câţiva ani, cererea cea mai consistentă venea de la pieţe ca Franţa şi Germania, dar şi alte state din Europa de Vest. Este adevărat că cele mai multe dintre transporturi se îndreaptă către acele direcţii, iar dacă aceste pieţe ar cădea, şi noi am fi afectaţi puternic. Tocmai de aceea, ne-am îndreptat atenţia către pieţele din est care sunt din ce în ce mai competitive, cum ar fi Rusia sau Irak, pe care tocmai am accesat-o.

Transporter: Ce alte sectoare de piaţă prezintă interes pentru GEFCO în România?

Tolga Oran: Desigur, avem industria auto, dar pe lângă aceasta şi cea a componentelor şi pieselor de schimb, noi mai prestăm servicii şi pentru industria aeronautică. Suntem prezenţi de asemenea şi pe piaţa de retail şi cea a produselor cosmetice unde vrem să ne cre[tem activitatea semnificativ anul acesta. O piaţă specifică GEFCO, dar pe care nu activăm în prezent în România este cea a vehiculelor pe două roţi, mai exact pentru scutere şi motociclete. Acest lucru se datorează faptului că odată cu venirea crizei, vânzările au scăzut cu 90%, iar asta ne-a făcut să ne suspendăm activitatea pe acest segment.

Maşinile second-hand fac legea în România

Transporter: Observăm în continuare o scădere a numărului de maşini înmatriculate la nivel european, mai ales dacă vorbim despre maşini noi. Cum vede GEFCO piaţa auto în 2012, ţinând cont că aici vă desfăşuraţi cea mai mare parte din activitate?

Tolga Oran: Într-adevăr cifrele înregistrate pentru anul acesta nu sunt foarte îmbucurătoare, atât la nivel european, cât şi la nivelul României. Dacă vorbim de situaţia maşinilor noi, observăm probleme serioase legate de cererea din primele cinci luni, dar cel puţin în cazul României, putem observa o creştere foarte mare la maşinile second-hand. În 2011, s-au înregistrat aproximativ 82.000 de unităţi noi vândute, faţă de doar 26.000 anul acesta. Dacă vorbim despre piaţa second-hand putem vedea că tot anul trecut au fost înmatriculate 95.000 de maşini, iar în primele cinci luni din 2012, avem deja 60.000 de unităţi înmatriculate, deci putem afirma că avem un trend ascendent pe acest segment. Aşadar, nu vedem un orizont prea bun pentru maşinile noi în 2012. Însă aşa cum am mai spus, România este o ţară care exportă foarte mult, având doi mari producători pe teritoriul ei, acest lucru conferind un impact puternic pentru piaţa de aici. Exporturile se îndreaptă, în mare parte, către Europa de Vest, atât în cazul auotvehiculelor, cât şi pentru componente şi piese de schimb. Însă, şi aici observăm o scădere a cererii pentru producătorii români.

Transporter: Am dori să vedem cum reacţionează GEFCO la situaţia din Franţa, unde producătorii auto PSA Peugeot Citroen şi Renault ameninţă din ce în mai mult că îşi vor închide fabricile de pe teritoriul francez dacă Guvernul nu le acordă condiţii favorabile continuării producţiei. Cum vă afectează această posibilă mutare a producătorilor francezi?

Tolga Oran: Noi suntem deja prezenţi în toate locaţiile pe care clienţii noştri ar dori să le acceseze şi suntem oricând pregătiţi să ne extindem, dacă este nevoie. Dacă vă uitaţi la harta lumii, veţi observa că GEFCO este prezent în toate locaţiile care au potenţial pentru fabricarea automobilelor, mai puţin America de Nord.

Soluţii intermodale de transport pentru maximizarea eficienţei

Transporter: Ştim că pentru a putea activa pe tot globul, o companie de logistică şi transport are nevoie de soluţii intermodale. GEFCO este cel mai mare operator de logistică auto care foloseşte calea ferată  în Europa. Există astfel de soluţii intermodale şi pentru România pe care GEFCO are de gând să le creeze?

Tolga Oran: În primul rând, GEFCO este o societate pe acţiuni, iar politica noastră presupune investiţia în proprii angajaţi prin trainig-uri şi planuri de dezvoltare interne constante. În ceea ce priveşte infrastructura puteţi fi siguri că încurajăm cu tot dinadinsul autorităţile pentru a se ocupa şi de acest aspect. Pentru că tot aţi pomenit de sistemul de cale ferată pe care noi îl folosim la nivel european, trebuie să precizez că în România noi efectuăm transporturi auto în proporţie de 75% pe calea ferată. Deocamdată operăm până 10 trenuri pe săpămână, dar vrem ca anul acesta să mai adăugăm unul sau două trenuri pe zi. Acest lucru ajută la fluidizarea traficului rutier, dar şi la reducerea emisiilor de CO2, un aspect care reprezintă o parte foarte importantă din filozofia noastră. Ca un foarte important punct intermodal, avem desigur Constanta. Aici derulăm un proiect cu mai mulţi dintre clienţii noştri pentru transporturile care se fac către Orientul Mijlociu şi peste ocean, proiect care va fi lansat la sfârşitul acestui an, în funcţie de necesităţile acestora. Avem de asemenea şi un sistem cu barje care funcţionează între Giurgiu şi Constanţa pe care ne-am bazat foarte mult în ultimii doi ani. Aceste soluţii ne oferă un grad de succes mult mai ridicat decât în cazul transporturilor rutiere, minimizând riscurile şi pagubele care apar în timpul transportului. GEFCO are un contract foarte bine pus la punct cu toţi clienţii săi, iar în acest contract este stipulat clar angajamentul pe care noi ni-l luăm pentru protejarea mărfii, dar şi pentru protejarea mediului.

După discuţia cu reprezentanţii unuia dintre cei mai importanţi operatori de transport şi logistică la nivel mondial, am putut să ne facem o idee despre ce înseamnă să ai o strategie bine pusă la punct pentru a face faţă vremurilor mai puţin favorabile. Am aflat, aşadar, cum trebuie să privească lucrurile o firmă, chiar dacă principalul ei sector de activitate nu mai prezintă o perspectivă de lucru atât de profitabilă ca până acum. Este vorba de atitudinea şi deschiderea pe care trebuie să o ai atunci când priveşti potenţiale pieţe noi pentru afacerea ta.

GEFCO România a urmat linia generală a companiei-mamă din Franţa şi a venit în întâmpinarea noilor domenii de activitate care sunt în creştere în ţara noastră. Pieţe ca producţia electronicelor şi electrocasnicelor sau cea de retail, de exemplu, le asigură celor de la GEFCO posibilitatea de a-şi continua ascensiunea. 

Cele mai citite stiri