Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Flexibilitate şi un transport public sustenabil. Două mărci, două viziuni

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Roxana Burghina
24 octombrie, 2012
Industria constructoare de automobile nu se află într-o perioadă foarte favorabilă. La nivel global, vânzările producătorilor auto se află într-o continuă scădere.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

Mai mult decât atât, sectorul transportului urban traversează o etapă de tranziţie; se caută inovaţii, proiecte noi care să schimbe şi să îmbunătăţească traficul şi vehicule care să optimizeze transportul în comun.

Modelele de autobuze apărute în ultima perioadă ţin neapărat să se diferenţieze de cele deja existente. Un lucru firesc în condiţiile în care industria trebuie să se reinventeze periodic. Producătorii încearcă să aducă produse inovatoare, accesibile, dar care să şi răspundă mai multor nevoi. Dacă atenţia multora se îndreaptă către soluţii sustenabile, către autobuze hibride sau electrice, cele care rămân cu motorizare diesel trebuie să recupereze prin alte calităţi, în afară de preţ.

Model vechi în haină nouă - NEOPLAN Jetliner

MAN este una dintre mărcile care anul acesta vine cu noutăţi. Pe lângă schimbarea de imagine, producătorul german îşi extinde şi gama de modele, prin lansarea unei noi variante a autobuzului NEOPLAN Jetliner. Modelul a intrat prima oară în producţie în urmă cu 40 de ani, iar acum vine cu îmbunătăţiri şi cu o plasare în segmentul premium. Noul Jetliner combină caracteristicile unui autobuz cu cele ale unui autocar şi promite să răspundă atât cerinţelor zonelor urbane, cât şi adaptării la drumurile lungi. Noua generaţie combină ideea unui autobuz compact cu designul Sharp Cut al modelor de top din gama NEOPLAN. Vehiculul are o înălţime de 3,4 m şi este disponibil în două variante: de 12 respectiv 13 m lungime. Podeaua are o înălţime de 1.070 mm, lucru care oferă un spaţiu de 8 m3 pentru depozitarea bagajelor, dar care nu împiedică cu nimic adaptarea la transportul public.

Design îmbunătăţit, multă flexibilitate

Noul Jetliner respectă designul familiar al gamei, cu plafonul puţin curbat care subliniază proporţiile voluminoase ale interiorului şi parbrizul panoramic – o semnătură a cabinei NEOPLAN.  La capitolul interior, au fost dezvoltate caracteristicile şi culorile de la modelele Cityliner şi Starliner, dar adaptate pentru dublul rol pe care Jetliner îl poate juca. Jetliner se poziţionează în calitate de autobuz premium, iar cei de la MAN subliniază acest lucru şi prin varietatea de scaune şi tapiţerii.

Noul model vine în patru variante de bază, optimizate pentru fiecare scop al utilizării autobuzului. Versiunea de 12 metri are o capacitate de 53 de scaune şi un volum de 6,3 m3, iar Jetliner C, are 13 metri şi poate găzdui 57 de pasageri, având un volum de 8 m3. Ambele variante pot fi dotate cu uşă dublă sau simplă în spate. Mai exact, Jetliner poate fi adaptat atât mediului urban, cât şi circulaţiei pe distanţe lungi, şi poate fi accesorizat în funcţie de zona în care va rula.

Euro V, fără AdBlue

Conform caracteristicilor tehnice, atuul noilor modele îl reprezintă dotarea cu motorul de 6 cilindri orizontali, MAN D20, care oferă două niveluri de performanţă – 360 CP sau 400 CP. Motorul va fi dotat anul acesta şi cu tehnologia EEV şi va respecta standardul Euro V, în ciuda faptului că nu are sistemul AdBlue. Tehnologia pentru Euro VI va fi şi ea valabilă.

Jetliner poate fi echipat cu schimbător cu şase viteze, cu o transmisie EcoLife cu conversie automată sau cu o transmisie automată, cu 12 viteze, MAN TipMatic Coach. Alte sisteme pe care Jetliner le are sunt EBS, BrakeMatic, EBS şi TPM (sistemul de monitorizare a presiunii cauciucurilor).  

Accent pe sustenabilitate – Scania Citywide

În octombrie 2011, Scania anunţa lansarea unei familii nou-nouţe de autobuze urbane şi interurbane, pe care a şi prezentat-o în premieră la Busworld 2011 – gama Citywide. Anul acesta, compania suedeză va face oficială intrarea pe piaţă a două noi modele Citywide LF (low-floor) şi LE (low-entrance). Intenţia celor de la Scania de a-şi mări gama de autobuze se datorează dorinţei companiei de a aduce pe piaţă autobuze prietenoase cu mediul. Gama Citywide va putea fi echipată cu toate tipurile de motoare, de la diesel la bioetanol, iar caroseriile vor fi în totalitate din aluminiu, pentru a avea o greutate cât mai redusă şi pentru a fi uşor de reciclat. Scania Citywide LF (low floor) este destinat pentru rutele din oraşele aglomerate, care necesită un flux mare de pasageri şi o capacitate ridicată, în vreme ce varianta LE este pliabilă atât pentru zonele urbane, cât şi pentru cele interurbane. 

Configuraţii variate

Designul exterior al viitoarei game nu a suferit mari modificări faţă de celelalte modele Scania, împrumutând caracteristici de la seria Touring. Singura modificare a fost făcută asupra spatelui, care a fost mărit pentru a putea fi echipat cu sisteme de răcire mai voluminoase. Configuraţiile autobuzelor Citywide variază; acestea pot avea două sau trei axe şi pot fi chiar articulate. Variantele standard ale reprezentantelor gamei Citywide, LF şi LE, vin echipate cu motoare de 9 l şi transmisie ZF cu cinci sau şase viteze . Restul caracteristicilor diferă în funcţie de tipul de combustibil utilizat, dar puterea maximă pe care vehiculele o pot atinge este de 320 CP în cazul variantei LE şi 280 CP pentru LF. În momentul de faţă, Scania oferă cea mai mare varietate de motorizare alternativă, făcând posibilă configurarea celor două autobuze cu orice tip de soluţie eco.

Reciclabil şi dedicat pasagerilor

Întreaga structură metalică a autobuzelor Citywide împreună cu panourile sunt fabricate din aluminiu, lucru care le face uşoare şi rezistente, dar şi uşor de reciclat. Secţiunile caroseriei sunt modulare, oferind o flexibilitate maximă în ceea ce priveşte aspectul uşilor – caracteristică ce permite echiparea cu până la patru uşi, pentru varianta articulată, de 18 m lungime. 

Principalul aspect pe care mizează cei de la Scania este calitatea gamei Citywide de a oferi pasagerilor o călătorie în condiţii foarte bune – un interior spaţios, un design atractiv şi sisteme de încălzire şi răcire avansate.

Cele mai citite stiri