Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

2013, un an bun pentru Logistica

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Stefania-Alina Hasan
20 martie, 2013
In vremurile pe care le traversam, nesigure din punct de vedere economic si cu tendinte nu prea bine definite, directia si stategia multor companii este de a isi eficientiza activitatea si de a scoate profit nu din cresterea marjei, nu din vanzari mai multe, ci din reducerea unor costuri, ba chiar a personalului. O mana intinsa, atunci cand vine vorba despre optimizare, o reprezinta pentru actorii din piata la care ne referim, externalizarea serviciilor logistice.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

Un traseu „istet” pe care marfa il face poate salva timp si bani, de aceea companiile care ofera servicii logistice sunt din ce in ce mai cautate, iar stabilitatea lor in piata pare sa nu se clatine chiar deloc. Pentru a afla exact care sunt directiile acestui sector, dar si pentru a vedea cum au tras linie jucatorii din domeniu, am luat legatura cu trei mari companii active in Romania, GEFCO, OTZ, KLG.

Pentru ca depind direct de nivelul de dezvoltate al ariilor cu care se intrepatrund, companiilor de logistica le-a mers bine in 2012 pe anumite sectoare. O astfel de cerere importanta a aparut anul trecut pe categoria producatorilor de electrocasnice, acestia solicitand solutii personalizate care sa genereze un plus de productivitate pentru clienti. Spre exemplu, GEFCO a inregistrat si in 2011 o crestere de 88% in ceea ce priveste camioanele operate pentru clientii din acest sector. Alte zone de interes sunt industria, piata automotive, FMCG (fast moving consumer goods - bunurile de consum cu miscare rapida), dar si aerospace.

Nu doar cererea si oferta bunurilor operate influenteaza volumele luate in grija de catre logisticieni, ci si ponderea dintre activitatile specifice prin care trec acestea, cum ar fi transportul si depozitarea.

Cum se inclina balanta depozitare – transport?

Directorul comercial OTZ, Mihai Marculescu, a declarat pentru Transporter ca datorita conditiilor economice actuale, a asistat in 2012 la o crestere a cererilor pe partea de transport. „Clientii si-au propus sa isi gestioneze mai atent marfa si sa lucreze cu stocuri mai mici. De asemenea, serviciile de depozitare sunt cautate de clientii care realizeaza ca externalizarea devine astazi o solutie viabila pentru reducerea costurilor si maximizarea calitatii serviciilor de logistica”, a declarat acesta. OTZ ofera servicii de transport, depozitare si distributie, iar in luna mai 2012 a lansat OTZ Assistance, primul serviciu de interventie in distributia de marfuri, serviciu care are in vedere rezolvarea rapida a problemelor ivite de-a lungul intregului supply chain. „Mai mult, in 2013 avem n vedere lansarea de noi servicii pentru a raspunde personalizat comenzilor inaintate de client”, a mai adaugat Mihai Marculescu.

Si pentru directorul de Logistica din cadrul KLG Europe Logistics, Paul Nita, cele mai active segmente in 2012 au fost tot distributia si manipularea. „Cresterea rotatiei stocurilor implementata de majoritatea partenerilor a determinat pastrarea (sau chiar reducerea) volumului de stoc si cresterea operatiunilor de manipulare si distributie. Activitatea de depozitarea a fost in scadere, odata cu criza economica aparand si presiunea pe costuri, iar multe companii au inteles implicatiile blocarii capitalurilor in stocuri si au cautat minimizarea lor”, a declarat Paul Nita pentru Transporter. KLG este furnizor de solutii logistice pentru interg supply chain-ul, iar ca domenii mari de activitate e prezent in transportul international (maritim, rutier si aerian), warehousing (detinand sapte depozite in Romania) si distributie atat nationala cat si in tarile apropiate (Bulgaria, Ungaria, Serbia, Cehia, Slovacia, Polonia).

Pregatiti de noi investitii

Chiar daca accentul cade pe transport, depozitarea continua sa fie mai mult decat necesara in lantul de activitati logistice. Pentru ca marfurile pot fi si din cele perisabile, sau care au nevoie de un regim special de pastrare (produsele farmaceutice) exista anumite rigori care nu pot fi incalcate atunci cand se ia in calcul construirea unui depozit, rigori care implica si cheltuieli pe masura. Pentru dezvoltarea centrelor de depozitare s-au facut investitii considerabile pe teritoriul Romaniei de catre jucatorii din domeniu.

„OTZ dispune de o suprafata totala de depozitare de 30.000 mp. Operam in depozite de clasa A in marile centre logistice din tara, plasate strategic astfel incat sa acoperim principalele centre logistice nationale: Bucuresti, Bacau, Iasi, Brasov, Ramnicu Valcea. Mai mult, suntem pregatiti sa facem investitii strategice astfel incat sa acoperim cat mai bine cererile clientilor nostri”, precizeaza Mihai Marculescu. Cei de la OTZ au investit in deschiderea unui nou depozit in Bacau, la inceputul acestui an, ca urmare a unui parteneriat cu unul dintre clienti, un mare jucator din industria FMCG.

Capacitatea detinuta in prezent de KLG este de aproximativ 35.000 mp, concentrati in cele sapte depozite, toate fiind de cel putin clasa A. Fiecare dintre ele are capacitate de depozitare atat  la raft, cat si la podea (bulk storage), si pot acomoda orice tipuri de marfuri generale. In depozitul central (21.000 mp) si in terenul aferent (18 ha) s-au investit peste 28 mil euro. Cei de la KLG au avut ca ultime investitii imbunatatirea depozitelor din Craiova si Constanta, in 2011,iar in 2012 modernizarea celui din Cluj. Pentru anul acesta pe lista celor inscrisi la up-grade este centrul din Timisoara. „Investitiile in spatiile de depozitare reprezinta un punct de interes pentru KLG. Pentru 2013 avem in plan extinderea depozitului central cu inca 10.000 mp adaptati activitatii de cross-dock. In prezent, operam peste 50 de camioane pe saptamana din Europa, cu livrare nationala in 24 de ore, dar tendinta de crestere a acestui segment ne sustine dezvoltarea”, puncteaza Paul Nita.

GEFCO Romania dispune de doar 5600 mp spatii de depozitare, localizate in Bucuresti (Joita-Prologis) si Arad. Locatiile permit depozitarea de bunuri generale, compania asigurand de la receptie, control cantitativ si calitativ, pana la cross-docking, management-ul stocurilor, indicatori de calitate personalizati, ambalare, picking, organizarea transporturilor, distributia si chiar depozitarea vamala. Spre deosebire de alte companii din piata, GEFCO are spatiile inchiriat, acest lucru oferind flexibilitate deoarece, conform directorului de marketing din cadru GEFCO, Oran Tolga, compania isi poate adapta astfel spatiile de depozitare la nevoile clientilor.

Solutiile software – vanate de operatorii logistici

Printre initiativele pe care OTZ le-a luat pentru optimizarea serviciilor de logistica se afla si reorganizarea partii de order management si dezvoltarea de noi functionalitati in WMS (Warehouse Management Sistem). De asemenea, pentru o imbunatatirea conditiilor de drum compania a inlocuit echipamentele GPS cu care este dotata flota de transport cu aparate mai performante care asigura o vizibilitate mai buna si un control intern sporit.

Tot pe linia investitiilor in componente de soft se incadreaza si KLG care anul trecut a investit in TMS (Transport Management System), implementandu-l la nivel national, dar si in WMS si ERP. Anul acesta, in planurile companiei sta in continuare imbunatatirea atat a TMS-ului cat si a WMS-ului pentru automatizarea mai multor procese (atat de comunicare cu partenerii cat si interne).

Si cei de la GEFCO au implementat din iunie 2012 un nou sistem de comunicatii, Kratzer, care permite urmarirea transporturilor intr-un mod eficient. „In prezent, fiecare vehicul de distributie este echipat cu un dispozitiv care scaneaza codul de bare de pe pachete, atat la incarcare, cat si la livrare, si care transmite, prin GPRS, informatiile catre sistemul informatic global GEFCO”, precizeaza  Oran Tolga, pentru Transporter.

Busola logisticienilor indica Estul

GEFCO are o retea globala extinsa in 32 de tari si parteneri in 70 de tari.  In 2012, compania a resimtit impactul negativ dinspre Europa de Vest, activitatea scazand in aproape toate sectoarele. „Astfel, incepem sa vedem din ce in ce mai multe afaceri orientandu-se catre Est. Producatorii care exporta deja incearca sa gaseasca destinatii alternative la zona Europei de Vest; se contureaza un interes crescut pentru Rusia, Ucraina sau Orientul Mijlociu. Exista un potential major pe viitor pe aceste piete noi”, este de parere Oran Tolga.

Si cei de la KLG au intrat deja pe piata din China (Shanghai), la inceputul anului acesta si intentioneaza sa se dezvolte cat mai mult acolo. Paul Nita vede in 2013 un an bun, per ansamblu, fiind increzator si propunandu-si pastrarea aceluiasi trend pozitiv. In dorintele sale se regaseste o crestere din doua cifre atat in cifra de afaceri cat si in profit. „Avem un inceput de an foarte bun, am adaugat portofoliului nostru de clienti nume importante si sunt increzatori ca 2013 va fi un foarte bun,” declara acesta.

Pentru anul in curs, estimari pozitive vin si de la OTZ, care se asteapta la o usoara crestere a pietei. Pentru 2013, compania a bugetat o crestere a cifrei de afaceri cu 5% fata de anul precedent, cand a inregistrat o cifra de afaceri de 11,2 mil euro.

Cele mai citite stiri