Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Vehiculele eco, avantaj pentru business

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
28 mai, 2013
Vehicule electrice, vehicule hibride, transport verde. Sunt termeni care exista demult in vocabularul transportatorilor, dar care reprezinta notiuni mai putin puse in practica. Motivele sunt diverse, iar unele dintre ele chiar obiective. In mintea noastra s-a instaurat o teorie conform careia a fi verde inseamna a investi mai multi bani. Dar este oare asa?

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

Reprezentantii Comisiei Europene au tras un mare semnal de alarma asupra poluarii in anul 2007 si au fixat o tinta clara pentru toate statele membre ale Uniunii: reducerea emisiilor poluante cu 20% pana in anul 2020. Obiectivul vizeaza toate domeniile, de la industrie si productie de energie, pana la transport. Astfel, au fost adoptate si noile legislatii de reglementare a noxelor produse de vehicule. Asa am ajuns sa vedem cum legislatii precum Euro 5 sau Euro 6 ii obliga pe producatori sa vina cu noi solutii pentru reducerea poluarii.

Datele Comisiei Europene arata ca nivelul emisiilor poluante a scazut in ultimii ani in Europa, cu aproximativ trei procente. Insa, meritul nu este atribuit atat legislatiilor de reglementare, cat conditiilor economice de recesiune, iernilor mai blande din unele tari, dar si pretului combustibililor. In acest context, este normal sa ne intrebam ce efect au avut legislatiile Euro 4 sau Euro 5? Ideea este urmatoarea: degeaba reglementam si limitam emisiile poluante ale vehiculelor cu tot felul de tehnologii sofisticate, precum AdBlue, EGR sau SCR, daca nu tinem cont de faptul ca cererea pentru mobilitate este in continua crestere.

Vanzarile de autovehicule in Europa au avut o medie de 20 de milioane pe an, in ultimii 10 ani. Cresterea numarului total de vehicule aflate in uz in Europa se apreciaza cu aproximativ 1,2% pe an, ajungand in prezent la peste 265 de milioane de unitati, conform datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Accizele „inverzesc” transporturile

Este clar ca Uniunea Europeana trebuie sa adopte si alte cai de atac impotriva poluarii. Printre posibilile solutii se afla vehiculele cu surse alternative de combustibil, precum cele care functioneaza in combinatie benzina-gaz (GPL sau CNG), diesel-electric sau cele exclusiv electrice.

Autoritatile s-au gandit si la modalitati de stimulare pentru achizitia acestor tipuri de vehicule. Putem vorbi foarte mult despre avantajele pe care le ofera un vehicul electric sau unul hibrid atunci cand vine vorba de subventii pentru achizitie, scutirea de la taxe pentru drumuri sau chiar beneficii precum parcare gratuita in marile orase. Insa ce trebuie precizat este ca masura cu cel mai mare impact asupra „promovarii” acestor vehicule verzi este taxarea excesiva a combustibililor fosili. Pretul pentru benzina sau motorina a crescut simtitor de la momentul declararii „obiectivului 2020” pentru reducerea poluarii. La ora actuala, Europa are cel mai mare pret din lume pentru combustibili, iar asta se datoreaza faptului ca pana la 75% din costul unui litru de carburant reprezinta accize impuse de UE.

Cum ajuta statul roman achizitia de vehicule eco?

In conditiile date, varianta utilizarii vehiculelor cu surse alternative de energie devine mai mult o chestiune de business decat una de mediu. Aceasta ipoteza nu este cu nimic noua, dar cel putin in Romania ea a fost omisa cu desavarsire. Oportunitatile de dezvoltare a unei afaceri cu ajutorul vehiculelor eco au fost speculate deja in tarile dezvoltate din Europa. La momentul de fata, tari ca Franta, Germania sau Marea Britanie au in circulatie zeci de mii de vehicule exclusiv electrice. Aceste automobile sunt cumparate in proportie de 80% de persoane juridice, majoritatea provenind din domenii precum distributia, curieratul sau salubritatea. Intelegem astfel ca vehiculele „verzi” sunt accesibile in special companiilor, iar autoritatile trebuie sa inteleaga si sa sprijine acest demers.

In Romania, subventia de 2.500 de euro acordata celor care achizitioneaza vehicule electrice se aplica pana acum doar persoanelor fizice. De-abia de anul acesta, ministrul Mediului Rovana Plumb a declarat ca si firmele vor beneficia de aceasta subventie. De precizat ca la noi suma acordata este cea mai mica dintre toate statele europene. Unele tari, ca Franta, de exemplu, acorda subventii nu doar vehiculelor electrice (7.000 euro), ci tuturor celor care au un standard de emisie sub 125 g CO2/km. Acest lucru favorizeaza chiar si vehicule cu motoare diesel care pot produce emisii scazute, precum cele Ford, care vin cu motorul EcoBoost de 1 litru si care emit 90 g CO2/km.

La noi este insa devreme sa vorbim despre subventii de acest tip. Suntem prea preocupati deocamdata de colectionarea „timbrelor” si „tichetelor” care nu fac altceva decat sa scoata din circulatie masini care oricum nu circulau sau sa ii ajute pe europeni sa se descotoroseasca de „vechiturile” lor, din moment ce exista foarte multi romani dornici sa le preia.

Ce inseamna un vehicul electric pentru business

Exista multe exemple de companii importante din Europa care au testat si care, in final, au optat pentru achizitia vehiculelor electrice sau hibride. Posta franceza, de exemplu, opereaza cateva mii de vehicule electrice, in timp ce companiile similare din Austria sau Cehia realizeaza teste cu astfel de masini. DHL este unul dintre operatorii de curierat foarte implicati in ecologizarea activitatilor, detinand deja un numar important de vehicule electrice in sucursalele din Marea Britanie si Franta.

Revenind la ideea dezvoltarii unei afaceri prin achizitia unui vehicul cu emisii reduse, trebuie sa precizam ca aceasta ipoteza se aplica foarte bine in tarile din Vest, dar in urma unor calcule simple, constatam ca ele ar putea aduce un castig insemnat si firmelor care activeaza in Romania.

Singurul vehicul de marfa electric disponibil la ora actuala in Romania: Renault Kangoo Z.E. Pretul de achizitie este de aproximativ 21.000 de euro, dar daca aplicam subventia  de 2.500 euro oferita de stat, ajungem la 18.500 de euro. Pretul este intr-adevar mult mai mare decat cel al aceluiasi model cu motorizare diesel, care costa aproximativ 12.000 de euro. La costuri se adauga si o chirie lunara pentru bateria vehiculului electric, in valoare de 79 de euro.

Parcursul mediu zilnic al unui vehicul utilitar in mediul urban este in jur de 150 de km. Kangoo termic are o autonomie de 800 km cu un plin de motorina, care costa putin peste 70 de euro. Autonomia lui Kangoo Z.E este de doar 160-170 km, dar pentru o reincarcare completa a bateriei se plateste undeva intre 0,7-1,2 euro. Ceea ce inseamna ca pentru a atinge autonomia de 800 km a motorului termic, ne va costa maximum 6 euro (26 lei).

 

 

Renault Kangoo

 

Motor Diesel

Motor Electric

Parcurs mediu/zi

150 km

150 km

Parcurs mediu/luna

3.300 km

3.300 km

Autonomie

800 km

160 km

Capacitate rezervor

50 l

0

Cost/plin

70,2 euro

0,7-1,2 euro

Pret de achizitie

12.000 euro

21.000 euro

Subventie stat

0

2.500 euro

Taxa timbru de mediu

73 euro

0

Inchiriere baterie/luna

0

79 euro

Rata leasing/3 ani

197 euro

370 euro

Total cost lunar (rata+operational)

477 euro

463-473 euro

 

Chiar daca diferenta nu pare foarte mare, trebuie sa ne gandim ca un vehicul electric inseamna si costuri mai mici de intretinere, deoarece motorul nu mai are nevoie de ulei sau alti lubrifianti pentru a functiona. Astfel, daca in primii trei ani, diferenta dintre un motor termic si unul electric este una aproape insesizabila, in perioada imediat urmatoare impactul asupra pretului pentru carburanti isi va spune cuvantul. Odata cu terminarea perioadei de leasing, costurile de rulare vor arata astfel: motor termic – aprox. 300 de euro/luna, motor electric – aprox. 110 de euro/luna. Trebuie adaugat si faptul ca bateria motorului electric are o garantie nelimitata, daca este cumparata in leasing. Renault mai ofera de asemenea si posibilitatea schimbarii bateriei fara cost, in cazul aparitiei unei tehnologii mai avansate, precum si inlocuirea ei cu una noua in cazul in care aceasta se uzeaza. In plus, exista si un serviciu de tractare care functioneaza non-stop pentru eventualitatea in care masina ramane fara curent.

Viitorul nu arata „verde” pentru Romania

Cu toate acestea, viitorul verde pare foarte departe pentru orasele importante de la noi. Municipalitatile nu sunt foarte preocupate de dezvoltarea unei infrastructuri care sa incurajeze utilizarea vehiculelor electrice sau hibride, cu toate ca au cunostinta despre situatia poluarii din orase. „Poluarea atmosferica a Capitalei este generata de traficul rutier in proportie de 70%, restul fiind cauzat de santierele de constructii, centralele electrotermice sau industrie”, a declarat seful Directiei de Mediu din cadrul Primariei Bucuresti, Adrian Catrina. Deocamdata, in Bucuresti gasim doar doua locuri in care poti incarca un vehicul electric: langa cladirea Transelectrica sau in parcarea de la Universitate.

O situatie similara este intalnita si in Cluj-Napoca, unde Primaria a constatat ca traficul este cel mai mare poluator din oras, in urma instalarii unei aparaturi de monitorizare a poluarii in timp real. Investitiile in ecologizarea transportului s-au oprit insa aici.

Cu o asemenea infrastructura nu e de mirare ca firmele de la noi nu se imbulzesc sa cumpere vehicule eco. „Ne gandim la posibilitatea includerii de autovehicule electrice in flota, insa deocamdata infrastructura  din Romania nu ne permite dezvoltarea unui astfel de proiect in viitorul apropiat”, este de parere CEO-ul DPD Romania, Lucian Aldescu.

Nici importatorii nu sunt foarte increzatori in posibilitatea dezvoltarii segmentului de vehicule verzi. „Avem clienti din Romania care s-au interesat de pretul si de avantajele unui Fuso Canter Eco Hybrid, insa este foarte greu sa luam decizia de a lansa un model, bazat doar pe curiozitati”, sustine Serban Dumitrescu, directorul de vanzari pentru Mitsubishi Fuso in Romania.

Singurii care au decis sa sparga gheata in acest segment sunt cei de la Renault, care ofera posibilitatea comandarii unui Kangoo Z.E, inca de la sfarsitul lui 2012. In curand, vom avea ocazia de a vedea acest model si in showroom-uri. „Este un pas mare facut de noi in directia ecologizarii transportului din Romania. Colaboram cu clienti care si-au manifestat interesul de a testa si achizitiona un model electric”, a declarat Viorel Asaftei, directorul de vanzari pe vehicule comerciale Renault Romania.

Firmele din Romania cauta alternative la alternative

Intre timp insa, firmele incearca sa devina mai competitive si in acelasi timp sa reduca emisiile de carbon prin metode care sunt mai la indemana in momentul de fata. „DPD Romania este o companie care sprijina declarat toate metodele de reducere la minimum al impactului dioxidulului de carbon asupra mediului inconjurator. La nivel de grup s-a implementat deja, cu succes, o grila de masurare a emisiilor de carbon si un program on-going care masoara si reduce  dioxidul de carbon produs. Programul include campanii de constientizare asupra consumului responsabil de combustibil, innoirea flotelor DPD cu masini care pot sustine de trei ori mai mult volum sau traininguri de eco-driving”, a mai adaugat, Lucian Aldescu, CEO DPD Romania.

 „La capitolul beneficii imediate (prin utilizarea unui vehicul electric sau hibrid), vedem o reducere considerabila a costurilor de combustibil,  aspect foarte important in business-ul  unei companii de curierat, iar un alt beneficiu ar fi acela ca le-am putea oferi clientilor nostri posibilitatea folosirii unui serviciu eco-friendly. Insa, din nou, asteptam ca infrastructura din Romania sa ne permita utizilarea de autovehicule electrice”, a concluzionat seful DPD.

Problema pentru companii nu este constituita de constientizarea potentialului pe care il detin pentru a contribui la diminuarea emisiilor poluante, si nici chiar de fondurile necesare pentru a investi in tehnologie care sa fie mai prietenoasa cu mediul. Desi masinile electrice si hibride costa in medie cu peste 50% mai mult decat modelele pe diesel, producatorii au reusit in ultima perioada sa lanseze si vehicule „eco” cu preturi ceva mai mici. „Renault continua sa dezvolte cele mai avansate tehnologii pentru vehiculele electrice si incearca sa le faca in acelasi timp si accesibile. De aici si ideea noastra de a inchiria bateria, diminuand substantial costul de achizitie”, sustine Viorel Asaftei, Renault Romania.

Producatorii de vehicule doresc sa fie o parte din solutia ecologizarii transportului, dar nu pot face totul singuri. De aceea este nevoie de o strategie integrata la nivelul autoritatilor si a jucatorilor din domeniul energiei, dar care sa ii implice si pe consumatori.  „Renault are oameni care incearca sa creeze o colaborare cu autoritatile statului, dar si cu furnizorii de energie electrica. Interesele din partea acestora sunt foarte mari deoarece vehiculele electrice ar putea suplini deficientele de consum de energie pe timp de noapte”, a mai adaugat Viorel Asaftei.

Daca acum cativa ani radeam de cei care sustineau vehiculele electrice, acum cred ca a venit randul lor sa rada, in timp ce ne depasesc de la volanul unei masini al carui motor nici nu se aude, dar nici nu polueaza. In Romania, insa, vremea in care ne vom face griji ca reteaua de curent ar putea fi suprasolicitata din cauza vehiculelor verzi  lasate la incarcat peste noapte, pare sa fie in continuare un vis futuristic rezervat celor cu multa imaginatie, chiar daca la mica distanta de noi, aceste lucruri au devenit deja cotidiene.

 

Cele mai citite stiri