Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Nodurile multimodale, cheia catre un transport public eficient

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Roxana Burghina
08 iulie, 2013
Privit prin spectrul mobilitatii urbane, transportul public este de departe mai eficient decat utilizarea automobilelor personale, iar dezvoltarea sa contribuie masiv la atingerea sustenabilitatii in orasele lumii. Dar, pentru a atinge acest ideal, un sistem de transport public trebuie sa fie convenabil financiar, rapid, sigur si „curat”.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

O solutie adusa in atentie de Uniunea Europeana o reprezinta platformele multimodale. Acestea sunt vitale pentru imbunatațrea transportului public, permitand o mai buna integrare si dezvoltare a traficului din mediul urban. Dezvoltarea unor astfel de noduri ajuta la fluidizarea si eficientizarea sistemelor de transport, contribuind substantial la realizarea obiectivelor economice, sociale si de mediu din zonele urbane.

Europa vine din nou cu initiative

Existenta unui centru multimodal, care sa includa statii pentru toate mijloacele de transport in comun dintr-un oras permite pasagerilor o mai multa flexibilitate. De aceea, o noua solutie prezentata de Uniunea Internationala a Transportului Public (UITP) se traduce prin lansarea proiectului „New Tools for Design and Operation of Urban Transport Interchanges” („Noi instrumente pentru designul si operarea nodurilor multimodale de transport ubran”), pe scurt NODES. Acest program implementat la nivel european, se va desfasura pe parcursul a trei ani si va avea ca principal scop descoperirea metodelor de implementare a celor mai eficiente noduri multimodale, pentru fluidizarea sistemului de transport public.

Prin intermediul NODES se va construi un set de instrumente pentru proiectarea si exploatarea sau chiar modernizarea celor mai eficiente centre multimodale de transport public, care sa vina in sprijinul oraselor europene.

Intermodalitate, strategii de management si protejarea mediului

Toulouse, Reading, Budapesta, Rouen, Roma, Salonic, Osnabrück si Coventry, alaturi de Caile Ferate Germane, vor implementa si testa pe parcursul a trei ani cele mai noi si inovatoare solutii pentru dezvoltarea unei noi generatii de noduri multimodale, care vor contribui la eficientizarea traficului din mediul urban.

Proiectul urmareste sa atinga cinci puncte importante:

·         integrarea nodurilor multimodale in mediul urban;

·         stabilirea unui sistem care sa imbunatateasca experienta calatoriilor cu mijloacele de transport in comun;

·         integrarea mai multor tipuri de mijloace de transport in punctele in care vor fi pozitionate nodurile si implementarea unor sisteme inteligente in centrele respective;

·         dezvoltarea unor modele de business care sa asigure finantarea acestor tipuri de proiecte in toate orasele Uniunii Europene;

·         implementarea unor statii de transfer intre diferitele mijloace de transport care sa aiba un impact cat mai mic asupra mediului.

NODES va pune la dispozitia oraselor partenere un catalog cu instrumentele necesare pentru implementarea celor mai avansate practici care sa duca la dezvoltarea unui sistem urban de transport eficient si sustenabil. Prin intermediul proiectului, vor putea fi identificate cele mai bune metode si cele mai bune designuri pentru statiile din centrele multimodale. Arhitectii care le vor proiecta vor avea ca principal scop conectarea oamenilor cu locurile, tinand cont de patru factori importanti: un design arhitectural functional, accesibilitate si eficienta in schimbarea modurilor de transport si conectarea sistemelor. Membrii UITP, cat si participantii la proiect sunt de parere ca nodurile multimodale reprezinta cheia integrarii sistemelor de transport intr-un mediu urban sustenabil si eficient.

Oficial, primele activitati din cadrul proiectului NODES au inceput in octombrie 2012, iar primul grup de experti care a monitorizat implementarea instrumentelor in cele opt orase se vor intruni foarte curand pentru a discuta primele rezultate.

Primul nod multimodal din Romania, abia in 2015

Primaria Capitalei a declarat in urma cu ceva timp ca are in plan construirea unui nod multimodal dupa ce se va realiza prelungirea Magistralei 4 pana la Mogosoaia. Initiativa a fost propusa de Metrorex, care a luat in calcul construirea unui complex ce va cuprinde statii de metrou, de autobuze si o parcare supraterana. In acest fel, persoanele care vor veni in Capitala isi vor putea lasa masinile in parcarea Metrorex, la marginea orasului, pentru a-si continua mai apoi calatoria cu mijloacele de transport in comun.  Insa acest prim nod de transport multimodal din Romania va putea fi folosit abia din anul 2015, daca lucrurile vor merge in directia potrivita si se va reusi finalizarea Magistralei. Proiectul este aproximat la 287 milioane de euro. 

Cele mai citite stiri