Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Anvelopele au viata si dupa ce ies din uz

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Stefania-Alina Hasan
11 iulie, 2013
Numarul anvelopelor creste direct proportional cu extinderea parcului auto global. Din obiectele negre, geoaie si poluante, se pot obtine insa comori verzi, energie, materii prime.  Pneurile sunt asadar, deopotriva periculoase pentru mediu, atunci cand sunt, spre exemplu, arse, dar si mina de aur pentru diverse industrii, in cazul in care sunt valorificate.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

Mecanismul colectarii si al reciclarii functioneaza simplu, in domeniul anvelopelor, similar  cu cel din alte domenii. Atat importatorii cat si producatorii de anvelope au obligatia de a colecta si de a valorifica 80% din totalul cantitatii introduse pe piata, in anul anterior. Acest lucru este valabil incepand cu anul 2007, iar procentul nu mai creste deoarece restul de 20% se considera pierderi.

In  Europa, din 1996 pana anul trecut, au fost reciclate aproximativ 25 de milioane de tone de anvelope. Raspunzatorii de flote auto au inceput si in Romania sa constientizeze beneficiile reciclarii si sa apeleze la colectorii de pneuri sau pur si simplu sa duca ei anvelopele uzate la un centru colector si astfel sa le valorifice.

Importanta crescuta a reciclarii anvelopelor este data atat de stoparea poluarii, dar si de beneficiile pe care le aduce materialul din care sunt alcatuite. Acesta contine substante chimice cu potential energetic crescut si cu potential de materie prima secundara.

Pana sa fie transformate insa in energie sau in materie prima, anvelopele sunt redimensionate, separate, compartimentate, scanate si ambalate. Concret, inelul metalic din interiorul talonului este inlaturat, apoi anvelopa este maruntita pana se ajunge la bucati de aproximativ 100 mm, dupa care acestea sunt reduse la granule de cauciuc cuprinse intre 0 si 15 mm, urmand ca si acest material sa fie macinat pana se obtin granule si praf de cauciuc cuprinse intre 0 si 6 mm. Toate procedurile la care este supu un pneu uzat sunt menite sa il distruga pentru a fi recuperate componentele care pot fi refolosite.

Utilitatea practica a cauciucului reciclat

In urma activitatii de valorificare a anvelopelor, in functie de felul acestei activitati, rezulta fie energie termica, atunci cand ele sunt valorificate prin coincinerare in fabricile de ciment, fie fier, granule si praf de cauciuc si fire textile, cand sunt valorificate material, in societati care fac tocarea si granularea lor. In cea de a doua situatie, ceea ce reiese este materie prima pentru diverse articole tehnice din cauciuc, izolatii termoacustice, saltele de protectie ecologice pentru cladiri, pardoseli pentru spatii cu trafic intens, suprafete sintetice pentru terenuri de sport sau locuri de joaca.

Un alt procedeu de valorificare a anvelopelor uzate nereutilizabile este Pneusol. Acesta presupune asocierea penurilor cu solul, natural sau artificial. Materialul rezultat este folosit in structuri de sprijin cu pante mari si in umpluturi usoare (rambleuri, taluzuri, teren de fundare).

Pneusol® a fost brevetat in 1974 de Dr. Ing. Long Nguyen Thanh de origine vietnameza in cadrul „Laboratoire Central des Ponts et Chaussees” din Paris si a fost larg aplicat dupa 1982 pentru sute de lucrari in Franta, Algeria, Marea Britanie, Canada si chiar in Romania. 

Cine si cum raspunde de anvelopele uzate, in Romania

Pe langa activitatile individuale sau colective de gestionare a pneurilor uzate, la noi in tara exista o societate autorizata sa preia responsabilitatea de mediu ce decurge din HG 170/2004, privind activitatea de colectare-valorificare a anvelopelor uzate, numita Eco Anvelope.

„Eco Anvelope are ca obiective indeplinirea volumelor contractate cu clientii sai, astfel incat, acestia sa nu plateasca penalitati. Pentru 2013, avem contractata cantitatea de 33.000 tone de anvelope”, a declarat pentru Transporter, directorul general al Eco Anvelope, Florin Brabete.

In cazul in care acest lucru nu se intampla, producatorii si importatorii, platesc o penalitate catre Fondul de Mediu de 2 lei/kilogram, pentru diferenta nerealizata, chiar si alte penalitati pentru intarziere si/sau neraportare la termen.

Eco Anvelope s-a infiintat in anul 2004 si a avut ca membri fondatori  companiile  Continental Automotive Products, Goodyear Dunlop Tires Romania, Michelin Romania, Pirelli, Tofan Grup.

2013 aduce volume mai mici

Cantitatea la care se asteapta Florin Brabete pentru anul in curs, este cu 30% mai mica decat ceea ce s-a reusit in 2012. Anul trecut Eco Anvelope a gestionat 46.000 tone de anvelope uzate, conform declaratiilor directorului general. Scaderea este pusa pe seama diminuarii cantitatii de anvelope intrata pe piata anul trecut. Amintim ca piata de anvelope a avut de suferit si ea in tandem cu piata auto din Europa (cu aproximativ 20%), care a trecut prin conditii severe impuse de contextul economic. Cantitatea aferenta clientilor Eco Anvelope, in 2012, a fost de 41.000 tone, asta insemnand ca au fost gestionate mai mult decat 80% din anvelope introduse pe piata.

Reciclarea anvelopelor uzate nu intampina probleme, avand in vedere ca inca din perioada 1999-2010, rata medie de colectare a crescut deja de la 50% la 96%, la nivel international si ca tot atunci in 23 dintre cele 27 de tari ale Uniunii Europene au fost valorificate peste 90% din anvelopele uzate. O lauda pentru Romania este ca si tara noastra s-a incadrat in aceste performante, marii producatori indeplinindu-si cotele.

 

Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Primul test cu MAN TGX V8
Transport urban in Munchen

Articole din editia curenta

    Logistica și transportul în automotive
  • Cover Story: Mamutul logistic de la Mioveni
  • Vocea Transportatorilor: Transportul intracomunitar, o sabie cu două tăișuri
  • Eveniment: CEMAT 2014 - cele mai bune stivuitoare în 2014
  • Test-drive: Mezinul familiei olandeze, DAF LF
  • Special: Nu ești blocat în trafic, tu ești traficul
Cele mai vizualizate:
road-trip-2015

CURS VALUTAR

EUR 4.6546
USD 3.9306
GBP 5.2287
CHF 4.0083