Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Multinationalele pot influenta promovarea Romaniei in mediul de business

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
31 iulie, 2013
Investitiile straine directe din Romania au ajuns in prezent la cel mai mic nivel din ultimii 10 ani. In 2012, companiile din afara tarii au investit doar 1,6 miliarde de euro in afacerile pe care le detin in Romania. Singura metoda de atragere a investitorilor straini pe care statul roman o aplica este privatizarea companiilor publice. Exista insa si alternative, iar in acest sens observam initiative interesante din partea companiilor multinationale, care detin capacitatea de a promova imaginea unui stat doar prin simpla lor activitate in mediul respectiv.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

Chiar daca nu avem un numar impresionant de turisti straini care ne viziteaza tara pentru a-si petrece vacantele, Romania este un loc in care strainii au afaceri si isi aduc si foarte multi angajati din afara. Putem merge pe explicatia ca poporul roman este unul foarte ospitalier sau putem privi lucrurile mai transant si sa ne dam seama ca firmele multinationale se simt bine aici pentru ca isi pot desfasura activitatea cu costuri foarte mici, comparativ cu alte tari. Cu toate acestea, Romania nu da pe afara de investitori straini si cu siguranta ca mai este loc pentru companii importante la noi in tara.

„Romanii nu realizeaza ce potential exista aici”

Pentru ca de cele mai multe ori avem tendinta de a fi subiectivi cand suntem pusi sa vorbim despre noi, am ales sa discutam cu o companie straina pentru a putea creiona imaginea pe care tara noastra o are la momentul actual privind competitivitatea si atractivitatea pentru investitiile straine.

„Romania este un mediu prietenos pentru antreprenori datorita taxelor mici si oamenilor care pot sustine afacerile cu bataie in afara tarii. Una dintre cele mai mari calitati a romanilor este ca sunt foarte multi vorbitori de limba engleza. In nicio alta tara in care am mai fost pana acum nu am intalnit atat de multi oameni cu un nivel avansat de engleza”, este de parere Daniel Kearvell, directorul general al DHL Romania.

Daniel Kearvall are o experienta de peste 10 ani in domeniul afacerilor internationale si activeza in cadrul companiei DHL din anul 2006. Intre 2002 si 2005 a ocupat diverse functii in Camera de Comert Ruso-Britanica, de la Moscova si Sankt Petersburg. Din ianuarie 2006, a preluat rolul de Area Manager pentru DHL pe Rusia de Vest, iar in 2010 a fost numit Country Manager in DHL Express Qatar. Din iunie 2012, este directorul DHL Romania.

O companie de proportiile DHL are intotdeauna interes sa vorbeasca de bine despre tarile in care activeaza, dar acest lucru nu este cu nimic gresit. Ba dimpotriva, se creeaza o relatie „win-win” intre companie si stat deoarece cu cat exista mai multi clienti cu afaceri prospere, cu atat are si statul roman de castigat de pe urma taxelor si a angajarilor pe care respectiva companie le realizeaza.

„Momentan, colaboram cu Guvernul Romaniei pentru dezvoltarea unui plan prin care DHL sa poata contribui la atragerea investitorilor straini. DHL a avut o campanie similara pentru Bahrein acum cativa ani. Guvernul statului respectiv a venit la noi si ne-a rugat sa-l ajutam cu promovarea tariii ca zona propice pentru business-ul international. Noi am transmis mesajul «Bahrein este deschisa pentru afaceri. Investiti in Bahrein!»in toata lumea, am vorbit cu diversi clienti care cautau sa se extinda pe noi piete si am ajutat tara sa ajunga la 1.000 de investitori straini in doar cativa ani”, explica Daniel Kearvell.

„Aceasta este cea de-a sasea tara in care lucrez, iar in termeni de potential, Romania are tot ce ii trebuie.”

De potentialul de dezvoltare foarte mare al Romaniei tot auzim din ani ’90 incoace. Din pacate acest potential nu s-a materializat asa cum ne-am fi asteptat.

„Cateva dintre segmentele pe care Romania ar putea sa creasca ar fi turismul si resursele naturale. Din ce am discutat cu cei mai multi dintre cei 5.000 de clienti DHL Romania, acestia nu sunt interesati de afaceri in turism deoarece reprezinta mai putin de 1% din economia tarii. Eu consider insa ca turismul poate fi folosit ca o unealta de promovare a tarii, care in fine sa duca la atragerea unor investitii”, este de parere Daniel Kearvell.

DHL colaboreaza de asemenea cu diverse Camere de Comert ale statelor care au deja afaceri importante sau care ar avea firme interesate sa investeasca la noi in tara. 

„Multi dintre clientii nostri mari sunt multumiti de mediul de afaceri din Romania. Daca vorbim despre top 5 al clientilor DHL in materie de investitii pe care le-au facut aici si de pozitia pe care o ocupa in industriile in care activeaza, pot sa va spun ca cei mai multi dintre ei vor sa-si extinda activitatile din Romania chiar din acest an.”

 „Cum se poate pune un pret pe infrastructura?”

Stim foarte bine ca infrastructura rutiera este vitala pentru a accelera dezvoltarea economica a tarii. Directorul DHL Romania apreciaza ca un drum care ar lega Bucuresti de Arad sau Bucuresti de Iasi, de exemplu, ar creste business-ul companiei conduse de el cu pana la 20%. Acelasi lucru s-ar intampla pentru toate firmele implicate in domeniile care implica transportul si nu numai.

„Din punct de vedere geografic, Romania este o tara care iti ridica multe provocari in termeni logistici din cauza reliefului divers. Cred ca ceva mai multe autostrazi ne-ar ajuta enorm. Ne-ar permite sa ne reducem costurile de transport, le-ar permite clientilor nostri sa fie mai profitabili, deci si noi am avea de castigat. Cum se poate pune un pret pe infrastructura?”

Provocarile logistice cu care se confrunta companiile precum DHL isi pot gasi rezolvarea si prin metode mai complicate, insa beneficiile legarii zonelor de interes pentru afaceri intre ele ar accelera dezvoltarea economica, timpul necesar pentru livari si transport ajungand practic la jumatate.

 „Dureaza cam 10 ore sa ajungi de la Iasi la Bucuresti pe rutier, iar avionul care pleaca de la centrul nostru din Otopeni catre pietele externe este programat seara. In nord-estul Romaniei, unul dintre cele mai dezvoltate segmente este industria textila, iar aceasta necesita un transport express. Azi produci niste mostre pentru un designer, iar maine acestea trebuie sa ajunga in Marea Britanie sau la Paris. Daca am avea o autostrada catre Iasi, timpul de parcurs al camioanelor noastre ar fi de cel mult 5 ore”, considera Daniel Kearvell.

Pentru a putea onora contractele din nord-estul Romaniei,  DHL lucreaza in parteneriat cu Tarom. Avioanele companiei romanesti pleaca din Iasi spre Bucuresti de mai multe ori pe zi, permitand astfel livrarea in regim express catre Europa cu aeronavele DHL.

2013 arata ca un an bun pentru Romania

 „Clientii nostri din retail au inregistrat venituri mai mari decat in 2012, ceea ce ne arata ca exista o crestere a consumului. Segmentele care au inregistrat cea mai mare crestere si cele de unde am avut si cea mai mare cerere pentru livrari express au fost industria textilelor, industria automotive si industria manufacturiera in general.”

Datele primului trimestru sustin spusele domnului Kearvell deoarece observam ca numarul locurilor de munca a crescut cu 70.000, rata de somaj in Romania ajungand 6,7%, printre cele mai mici din Europa, potrivit unui studiu realizat de institutul de cercetare de piata GfK. 

„Noi am incercat sa investim in toate zonele care au inregistrat crestere economica in ultima perioada in Romania. De exemplu, de cand am introdus cursele aeriene la Cluj, afacerile noastre au crescut cu 30% in zona”, mentioneaza Daniel Kearvell.

„Anul trecut am avut 20 de investitori straini care m-au vizitat in Romania. Fiecare dintre ei a remarcat ce tara frumoasa si cat potential exista aici”

DHL activeaza pe piata din Romania din anul 1992. In prezent, compania detine 41 de birouri in toata tara. Flota DHL Romania totalizeaza 200 de autovehicule si 3 aeronave. Cifra de afaceri a companiei in anul 2012 a ajuns la aproximativ 40 de milioane de euro.

Faptul ca romanii nu stiu sa se „vanda”, in sensul bun al cuvantului, nu constituie o noutate pentru nimeni. Mai rau este ca cei mai multi dintre noi preferam sa plecam in afara si sa viram miliarde de euro anual in vistieriile altor state, in loc sa incurajam industriile locale, care pot atrage investitii din afara, daca noi nu suntem in stare sau nu vrem sa investim.

 

Cele mai citite stiri