Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Tehnologie pentru un transport urban mai facil

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
15 Octombrie, 2013
Milităm deja de ceva timp în paginile revistei pentru un transport public mai civilizat și mai eficient. Speranțele pentru schimbări care să faciliteze felul în care călătorim se leagă de cele mai multe ori de autoritățile locale, însă realitatea ne-a demonstrat că acestea nu pot sau nu vor să depună eforturi singure pentru îmbunătățirea transportului public. Astfel, au apărut exemple de oameni care s-au săturat să aștepte și au pus la punct sisteme și aplicații care fac din călătoria cu autobuzul sau cu tramvaiul un proces mai plăcut.

Este bine cunoscut faptul că transportul public din România nu este tocmai ușor accesibil, mai ales pentru turiști sau pentru cei care merg mai rar cu mijloacele de transport în comun. Hărțile și indicatoarele lasă de dorit în general în România, iar indicațiile primite de la oameni de pe stradă pot fi de multe ori derutante. Câțiva studenți au înțeles problema și au găsit soluția deplasărilor eficiente prin oraș.

 

Harta interactivă a transportului public din România

Chiar și noi, care folosim zilnic cu transportul public, avem câteodată probleme în ceea ce privește găsirea rutei cele mai eficiente către un loc sau altul din oraș. Cum informațiile de la ghișee sau hărțile rețelelor de transport public lipsesc de cele mai multe ori, suntem nevoiți să întrebăm în stânga și-n dreapta pentru direcții.

În 2010, doi studenți din București, unul pasionat de programare, celălalt afon la programare, dar pasionat de transportul public, au dezvoltat un planificator online de transport, denumit „transporturban.ro”.

Ulterior li s-au alăturat profesioniști în programare și aplicații mobile care au extins platforma pentru utilizatorii de smartphone-uri.

În anii care au urmat, aplicația s-a extins de la acoperirea transportului din București la alte șase orașe mari din țară: Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Ploiești și Timișoara.

Dezvoltatorii aplicației nu au primit sprijinul regiilor de transport, iar acest lucru le îngreunează munca foarte mult, ei bazându-se pe modificările și erorile semnalate de către utilizatori, mai degrabă decât actualizările oferite de regii.

Pentru Bucureşti şi Iaşi, utilizatorii pot cumpăra titluri de călătorie direct din aplicaţiile Transport Urban (pentru Android şi iOS). Această opţiune este oferită în parteneriat cu regiile de transport şi cu SimPlus, operatorul plăţilor. Plata efectivă se face prin trimiterea unui sms cu suprataxă; confirmarea soseşte în maxim 30 de secunde şi include codul ce trebuie arătat controlorului. Acestea sunt titlurile de călătorie ce pot fi cumpărate:

- Bucureşti: abonament pentru 1 zi – 9,6 lei (TVA inclus);

- Iaşi: abonament pe 1 zi – 1,21 euro (fără TVA) | 1 calatorie – 0,37 euro (fără TVA)

Colaborare cu Google România

Google, unul dintre liderii mondiali în tehnologie, oferă mai multe platforme care facilitează transportul în România. Pornind de la Google Maps, americanii au dezvoltat mai multe facilități care ușurează orientarea în mediul urban, precum Street View, care permite vizualizarea imaginilor de pe 40.000 km de drumuri sau serviciul Trafic, prin care sunt prezentate informații din trafic în timp real.  Însă cea mai importantă facilitate pentru călători o reprezintă serviciul Transit, o paltformă asemănătoare celei dezvoltate de studenții români, dar care include o varietate mai mare de informații, precum prețul biletelor sau titlurilor de călătorie sau afișarea și timpul rămas până când autobuzul sau tramvaiul așteptat ajunge în stație.

Trei din patru utilizatori ai mijloacelor de transport în comun din unele dintre cele mai mari orașe ale lumii sunt de părere că sistemele electronice de cumpărare a biletelor și sistemele informaționale de ultimă generație ar face transportul public mai atractiv, după cum arată un studiu internațional al companiei Accenture.90% dintre cei care utilizeaza frecvent mijloacele de transport în comun au declarat că sunt dispuși să plătească mai mult pentru îmbunătățiri tehnologice în sistemele de taxare, motivând că acest lucru i-ar ajuta să economisească timp.

După ce în 2012, serviciul Google a fost lansat pentru Brașov și Sibiu, luna aceasta, americanii au extins acoperirea platformei Transit la încă șapte orașe: București, Ploiești, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Constanța și Craiova. Dar dacă vă gândeați că măcar un gigant precum Google ar putea beneficia de sprijinul autorităților, vă înșelați. Practic, Google a început o colaborare cu dezvoltatorii transporturban.ro, care au pus la dispoziție datele pe care le dețin despre transportul public din România.

Cele mai importante date despre hărțile Google

  • Un miliard de utilizatori activi pe lună la nivel mondial
  • Un milion de stații de mijloace de transport în comun - incluzând autobuze, metrou, tramvai, din peste 800 de orașe.
  • Street View este disponibil în peste 3000 de orașe din 52 de țări, inclusiv părți din Antarctica (cuprinzând imagini și cu pinguini!)

Viitorul hărților și importanța acestora -opinie semnată de Ed Parsons, Geospatial Technologist, Google

Cu secole în urmă, o hartă reprezenta un document care cartografia pâmântul și apele, ajutând oamenii să înțeleagă mai bine lumea înconjurătoare. Erau documente absolut necesare. Dar hărțile nu se mai produc astăzi pentru o lume care se schimbă încet, acestea oferind doar o viziune fixă. În schimb, hărțile digitale produse pentru consum și distribuite online reflectă dinamica lumii din jurul nostru.

Folosind informații de pe web, hărțile reprezintă acum mai mult decât geografia fizică, ci și geografia socială. Să luăm un exemplu tipic: luni dimineața, întâlnire de afaceri în zona Băneasa. Te trezești și verifici telefonul care îți arată o hartă cu indicații pentru a ajunge la locul întâlnirii. Aceasta îți calculează o rută care ține cont de trafic și condiții atmosferice care pot influența aspectele călătoriei. În viitorul apropiat, hărțile vor putea înțelege și relațiile fundamentale dintre activități, precum găsirea unui loc de parcare sau oferirea direct a unei soluții preferabile între vehiculul personal și transportul în comun.

În acest moment, cea mai mare inovație care poate fi legată de hărți este coordonarea vehiculelor autonome, care se ghidează după indicațiile acestora, noi trecând din ce în ce mai mult în postura de pasager.

Tehnologia există și se pare că devine disponibilă și la noi într-un fel sau altul. Pe cei mai mulți probabil că nu prea îi privește de unde vin facilitățile, regii locale sau dezvoltatori privați, atât timp cât ele sunt acolo și pot fi folosite. Ar fi de preferat totuși o structură de parteneriat public-privat care ar duce la o dezvoltare mai rapidă și mai amplă a modului în care călătorim în România.

 

 

Cele mai citite stiri