Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Piața lubrifianților este în scădere, dar „curge” în direcția produselor de calitate

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
04 ianuarie, 2014
Deși suntem una dintre țările cu cele mai mari producții de produse petroliere din Europa, consumul a scăzut semnificativ în ultimii ani în România, atât în ceea ce privește combustibilul, dar mai ales dacă ne referim la piața lubrifianților. În mai puțin de 10 ani, românii au ajuns să folosească aproape de două ori mai puține produse din gamele uleiurilor de motor sau a lubrifianților industriali.

Piața lubrifianților suferă modificări și adaptări specifice unei perioade incerte, jucătorii din acest domeniu înregistrând rezultate în scădere influențate atât de orientarea clienților, dar și de reglementările de mediu.

Motivele înjumătățirii consumului de lubrifianți în România

Piața lubrifianților este împărțită între produsele industriale și cele destinate segmentului auto. Uleiurile de motor și lubrifianți pentru componente auto reprezintă aproximativ o treime din totalul pieței, potrivit Lubrichem, Patronatul Producătorilor şi Importatorilor de Lubrifianţi, Chimicale şi Accesorii Auto.

„Reprezentăm o piață sectorială care a preluat tendințele de evoluție din industriile conexe și ale restrângerii generale a consumului, generate de efectele crizei economice. De asemenea, industria noastră a fost afectată în ultimii trei ani de disfuncțiile legislației care reglementează gestiunea uleiurilor uzate”, spune Mihaela Constantinescu, președintele Lubrichem.

Reducerea consumului de produse petroliere este cu atât mai curioasă cu cât parcul auto național a avut o creștere de 6% pe an, în ultima jumătate de deceniu. În 2013, numărul autovehiculelor va ajunge aproape de 6 milioane, peste 10% fiind reprezentate de vehicule comerciale, acestea fiind și cele mai mari consumatoarea de lubrifianți auto.

„Datele noastre arată că în România există un parc de vehicule foarte divers prin comparație cu alte țări. De exemplu, aproape o pătrime din mașinile din România au o vechime cuprinsă între 4-7 ani. Cu toate acestea, mai mult de un sfert din total au o vechime de peste 26 de ani. Acest lucru ne arată că este nevoie de o gamă foarte diversă de produse pentru a satisface nevoile de întreținere ale unor automobile cu astfel de caracteristici”, este de părere Henrik Hansen, Cluster Manager pentruCommaOil & Chemicals, unul dintre cei mai noi jucători intrați pe piața lubrifianților din România.

Mai mulți utilizatori interesați de calitate

Cu toate că piața totală este în scădere, ultimii ani au adus o apreciere în ponderea volumului de uleiuri de calitate superioară folosite de clienți, mai ales dacă vorbim de cei din domeniul transporturilor.

„Putem vorbi de o tendință de creștere a ponderii pe piața uleiurilor mai performante care trebuie să răspundă cererii unei industrii tot mai competitive din punct de vedere tehnologic și energetic”, afirmă președintele Lubrichem.

Tendința este confirmată și de jucătorii din piață. „Trei sferturi din consumul de lubrifianți pentru vehicule comerciale reprezintă uleiurie de motor, majoritatea fiind în continuare uleiuri semisintetice și minerale. Îmbucurător este faptul că cererea pentru produse sintetice (5W30) este în continuă creștere datorită specificațiilor OEM (DPF, FAP, ODI), dar și avantajelor oferite de aceste produse net superioare calitativ, cum ar fi importante reduceri ale consumului de combustibil și prelungirea controlată a intervalului de schimb. Peste o treime din volumele distribuite de noi este reprezentată de lubrifianții din gama destinată vehiculelor comerciale”, susține Constantin Pașoi, Lubes Manager la Lubexpert România, distribuitor oficial al ExxonMobil.

„Este într-adevăr o tendință a clienților de a se orienta spre produse mai bune din punct de vedere calitativ. Aceștia au învățat din experiența anilor trecuți, în care au folosit lubrifianți ieftini și au avut de suferit de pe urma lor. Această tendință ne avantajează și este confirmată și de creșterea vânzărilor cu 25%”, spune Mihai Dumitru, directorul general Global Motors, importator oficial Xado în România.

Fenomenul uleiurilor contrafăcute este în continuare prezent în România, mulți clienți fiind păcăliți de prețul mic pentru produse cu renume.

Legislația Euro VI vine cu vești bune pentru producătorii de lubrifianți

Dacă pentru producătorii auto introducerea normelor de poluare Euro VI a creat mari bătăi de cap, industria lubrifianților se bucură de faptul că noile motoare mai puțin poluante vor folosi uleiuri de calitate superioară, crescând astfel și mai mult ponderea pentru produse premium. În multe dintre cazuri, uleiurile care corespund reglementărilor Euro V pot fi folosite și pentru motoarele Euro VI, potrivit Lubrichem.

„Fiind în permanență conectați la cerințele standardelor ce reglementează caracteristicile tehnice ale lubrifianților destinați segmentului auto, precum și la legislația privitoare la protecția mediului, specialiștii MOL-LUB au creat în ultimii ani o serie de uleiuri care satisfac cerințele privitoare la normele de poluare EURO VI. Pentru lubrifianții MOL existenți pe piața din România, această cerere tot mai selectivă, atât din partea producătorilor și utilizatorilor de motoare heavy-duty, dar și a legislației de mediu, nu poate să fie decât benefică. Pentru că odată cu creșterea cerințelor, accentul se va muta pe latura calitativă a lubrifianților, fapt ce ne avantajeaza”, consideră Tibor Fülӧp, Country Lubricants Manager.

Rezultate și speranțe pentru viitor

Deși scăderea pieței totale a afectat cei mai mulți jucători, există exemple în care activitatea a înregistrat un salt semnificativ anul acesta.

„Privind business-ul per asamblu, volumele dezvoltate de către societatea noastră au înregistrat o creștere de 230%, comparativ cu aceeași perioadă a anulul trecut (ianuarie-august). Trendul crescător este dat pe de o parte de o mai bună penetrare a sectorului auto, cât și de dezvoltarea de noi parteneriate, în special în zona de B2B”, declară Dan Băroiu, Automotive Manager al Elgeka Ferfelis, importatorul oficial Shell.

În prima jumătate a anului, cererea pentru lubrifianții Shell destinați pieței auto a avut o creștere de 13%, respectiv  10% pentru vehicule comerciale grele. Rezultatele pentru următoarele luni au dus volumule într-un trend descrescător, în linie cu piața de camioane. „Volumele noastre pe acest segment s-au încadrat în trendul pieței, dar mai atenuat, înregistrând o scădere de 7%”, a mai afirmat Managerul diviziei Automotive pentru produsele Shell.   

Deși traversăm o perioadă dificilă, cu restructurări și reorganizări privind piața lubrifianților din România, dar și din întreaga regiune, vom încheia anul 2013 cu o creștere a livrărilor de lubrifianți Mobil de 2%. În prezent, estimăm o cotă de piață  în jurul a 5%, iar pentru anul viitor ne-am propus o creștere a cotei cu un procent, ceea ce va aduce aprecierea volumelor cu minim 20%”, este de părereConstantin Pașoi de la Lubexpert România.

Tendința descrescătoare din piața lubrifianților se menține și în 2013, cu mențiunea că apetitul pentru produse premium este în creștere datorită unei mai bune înțelegeri asupra rolului pe care îl ocupă calitatea lubrifianților folosiți, aspect ce influențează atât consumul de carburant, dar mai ales performanțele și durata de exploatare a vehiculelor, categorii esențiale pentru orice companie de transport care se respectă. 

Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Primul test cu MAN TGX V8
Transport urban in Munchen

Articole din editia curenta

    Logistica și transportul în automotive
  • Cover Story: Mamutul logistic de la Mioveni
  • Vocea Transportatorilor: Transportul intracomunitar, o sabie cu două tăișuri
  • Eveniment: CEMAT 2014 - cele mai bune stivuitoare în 2014
  • Test-drive: Mezinul familiei olandeze, DAF LF
  • Special: Nu ești blocat în trafic, tu ești traficul
Cele mai vizualizate:
road-trip-2015

CURS VALUTAR

EUR 4.5552
USD 4.2149
GBP 5.2643
CHF 4.2530