Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Preşedintele USLM, Ion Rădoi: „Transportul public din România este de nota 3”

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Loredana Ciubotaru
04 ianuarie, 2014
După ce au anunţat cu surle şi trâmbiţe că va urma o grevă generală care va bloca transportul public din Capitală, sindicaliştii de la metrou şi RATB au decis să renunţe la grevă, dar au ţinut să avertizeze că „nu s-a stins” conflictul. Am discutat despre acest subiect, dar şi despre soluţii pentru transportul public sau încrederea pe care o mai au angajaţii în asociaţiile sindicale cu liderul de sindicat Ion Rădoi.

„Am renegociat contractul colectiv de muncă, ceea ce nu s-a mai întâmplat de cinci ani, pentru că era blocat fondul de salarii. Acum ni se permite acest lucru în limita indicelui de inflaţie. Cel mai important este că nu s-a negociat doar pentru metrou, ci şipentru alte unităţi de transport din ţară”, a declarat pentru Transporter preşedintele Unităţii Sindicatului Liber Metrou (USLM), Ion Rădoi.

Rădoi: Mai bine cu Mănescu

Având în vedere experienţa de peste 20 de ani în ceea ce priveşte negocierile cu ministerul de resort pentru problemele celor pe care îi reprezintă, am adus în discuţia cu Rădoi conducerile cu care a avut de „luptat” de-a lungul timpului. Despre actualul ministru al Transporturilor, preşedintele USLM spune: „Ramona Mănescu a fost destul de deschisă şi a încercat să sprijine demersul nostru cât a putut. Pe un post de ministru nu contează cât de specialist eşti, ci ca oamenii din subordinea ta să fie pregătiţi. Nu am ce să îi reproşez. Contează şi experienţa de europarlamentar, dar şi caracterul omului. Dacă ar fi să facem o paralelă, de exemplu, cu Radu Berceanu nu aveai sorţi de izbândă la astfel de negocieri. El începea cu „nu”, aşa că restul nu mai conta. În cazul Mănescu lucrurile au stat mult mai bine în acest sens. A înțeles că trebuie să existe dialog social şi aşa s-au şi derulat lucrurile”, mărturiseşte Rădoi.

Dialogul face legea

Atunci când vine vorba să facă un joc de rol şi să treacă de cealaltă parte a baricadei, preşedintele USLM este de părere că viziunea unilaterală te deremină adesea să greşeşti în calitate de manager. „La ora actuală, majoritatea clasei politice nu știe să dobândească această poziţie de negociator”, susţine sindicalistul. Pe de altă parte, acesta adaugă faptul că atunci când ocupi o funcţie de administrator într-o instituţie cu o responsabilitate atât de mare, cum e transportul din România, trebuie să fii conştient şi să-ţi asumi slăbiciunile. Dar mai presus de toate, să nu te înconjori de oameni mai slabi pregătiţi, doar pentru a demonstra că eşti mai bun.

Acuzaţii de „scenarism” la adresa sindicaliştilor

Cu toţii ştim istoria ameninţărilor cu grevă generală în Bucureşti. E un adevărat haos la fiecare început de an, când se presupune că trebuie să se renegocieze contractul colectiv de muncă şi se dă startul la proteste. Mai curios este că în ultima perioadă aceste greve se sting rapid şi fără prea mult fum. De aceea, Rădoi a fost acuzat că înscenează aceste manifestări de stradă pentru ca angajaţii pe care îi reprezintă să îi simtă prezenţa. „Nu a fost vorba de niciun scenariu. Am ţinut 15 greve până acum. Dar trebuie să ţinem cont de etapele impuse de lege şi pe care trebuie să le parcurgem: negociere, conciliere, greva de avertisment şi abia apoi greva generală. Nu este în avantajul nostru să ne grabim. Trebuie să laşi timp negocierilor şi să poţi presa autorităţile pentru a obţine ce ţi-ai propus”, declară preşedintele USLM.

Dar să nu uităm de modul în care au fost oprite protestele din martie 2013. Corpul de Control al prim-ministrului Victor Ponta a arătat că o altă firmă deţinută de sindicaliştii de la metrou – Metroul Bucureşti SA, câştigă bani grei de pe urma Metrorex. Premierul a arătat atunci că Metroul Bucureşti SA, firmă care se ocupă cu proiectarea, consultanţa şi studiile de specialitate pentru lucrări la metrou, a câştigat în perioada 2007-2011 contracte de 584 de milioane de lei (aproximativ 135 milioane de euro) cu Metrorex. Firma a fost privatizată în anii ’90, prin metoda MEBO, acţionari fiind angajaţii Metrorex.

Aceasta nu a fost însă singura ieşire a lui Ponta împotriva intereselor financiare ale sindicaliştilor de la Metrorex. Şi în luna septembrie, când aceştia erau în stradă, premierul declara: „Ei vor salarii mai mari, noi plătim 800 milioane lei subvenţii de la toţi cetăţenii României pentru metrou. Sigur că rezolvăm ceea ce este posibil, dar în acelaşi timp nu se mai pot face toate afacerile metroului prin firma sindicatului”.

La toate aceste acuzaţii, Rădoi are doar un singur răspuns: „Mă pot gândi să acuz că vor ei această firmă, de aceea atâtea discuţii pe această temă”.

Referitor la salarii, preşedintele USLM este de părere că nu la Metrorex sunt salariile mari, ci restul veniturilor sunt prea mici. „Un salariu mediu de 2.000 de lei sau un venit de 3.000 nu este o leafă mare”, adaugă acesta.

Crezând că vom încheia într-o notă optimistă, i-am cerut preşedintelui USLM să dea o notă transporturlui public din România, pe o scară de la 1 la 10. Răspunsul a fost unul mai mult decât pesimist: „Cu excepţia metroului, şi o parte din RATB,  din punct de vedere al calităţii ne situăm între 3 şi 4”.  

Cele mai citite stiri