Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Oleg Kamberski, IRU: Transportul rutier de persoane este neglijat de factorii decizionali

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
16 ianuarie, 2014
Concurența între diferitele tipuri de transport este din ce în ce mai acerbă la nivel european. Fiecare sector de transport vine cu studii și date concrete care atestă sustenabilitatea mijlocului ales, fie că vorbim de rutier, feroviar sau aerian. În acest sens, IRU, organizația europeană de transport rutier, a elaborat un program care vizează dublarea numărului de utilizatori ai autobuzelor  și autocarelor pe drumurile europene până în 2025, pe care îl promovează puternic în rândul factorilor decizionali de la Bruxelles.

Transportul rutier de persoane este un domeniu de multe ori neglijat de autorități nu doar în România, ci și la nivelul decizional al UE, cel puțin așa susțin reprezentanții acestui domeniu. Programul „Smart Move High Level Group”, elaborat de, IRU și-a propus să promoveze masiv rutierul ca cel mai potrivit mijloc de transport pentru călători. Pentru a afla mai multe despre acest program și pentru a avea o părere despre domeniul transporturilor rutiere de persoane din România așa cum este văzut din afară, am stat de vorbă cu Oleg Kamberski, Directorul pe Transport Pasageri, în cadrul IRU.

Transporter: Care considerați că sunt factorii ce influențează cel mai mult dezvoltarea sectorului de transport rutier de pasageri România, comparativ cu Europa?

Oleg Kamberski: Majoritatea problemelor din transportul rutier de persoane (poate cu excepția celui la nivel urban) este oarecum neglijat de factorii decizionali nu doar în România, dar și în restul Europei.Indiferent că vorbim despre segmentele autobuze și autocare (turism, interjudețean sau local) sau de cel pentru taxiuri. Ca rezultat, în loc să fie promovat și susținut prin stimulente fiscale sau legislative, transportul de persoane este supus la o legislație restrictivă. Vestea bună aici este că situația începe să se schimbe acum, chiar dacă într-un ritm foarte lent. Dovadă stă faptul că programul „Smart Move High Level Group”, organizat pentru parteneriate în sistem public-privat pentru transportul de pasageri începe să dea roade.

Programul Smart Move High Level Group își propune să dubleze numărul de utilizatori ai mijloacelor de transport public rutier în țările membre UE până în 2025. Prin dublarea numărului de utilizatori ai autobuzelor și autocarelor pe drumurile europene se va obține:

  • Reducerea numărului victimelor implicate în accidente rutiere cu 1.500 de fatalități pe an
  • Reducerea emisiilor de CO2 între 40 și 50 milioane de tone pe an, dar și a altor emisii poluante legate de transport
  • Reducerea cu 10-12% a congestiilor din traficul urban provocat de autoturisme
  • Crearea a aproape 3 milioane de locuri de muncă stabile, la costuri foarte scăzute pentru contribuabili

Transporter: Reprezintă avionul sau trenul mijloace de transport mai sustenabile decât autocarul pentru pasagerii care călătoresc pe distanțe lungi?

Oleg Kamberski: În termeni de sustenabilitate, autocarul este în mod clar un campion la nivel global. Acest lucru trebuie repetat din nou și din nou, din moment ce politicienii nu au cunoștiință despre acest fapt, dar nici călătorii actuali sau potențiali. Autocarele sunt cea mai apropiată alternativă pentru mașinile personale, ceea ce le face un mijloc perfect pentru deplasări. Există câteva exemple grăitoare despre cum legislația poate elibera potențialul de mobilitate pe care îl au aceste vehicule în Europa. Cel mai recent și probabil cel mai interesant exemplu este Germania, unde de la 1 ianuarie 2013 au fost permise liniile interjudețene după decenii de protecționism pentru alte tipuri de transport, precum feroviar sau aerian. A durat doar câteva luni pentru ca sectorul privat de transport rutier de persoane să răspundă și să înceapă să ofere servicii accesibile și de calitate pentru cetățenii germani și pentru vizitatori. Astăzi, transportul cu autocarul în Germania  crește într-un asemenea ritm încât va depăși cu mult obiectivele programului Smart Move de a dubla utilizarea acestor mijloace de transport.

Transporter: Care sunt problemele pe care se consultă asociațiile transportatorilor români cu IRU și cum a ajutat instituția demersurile acestora în ultimul an?

Oleg Kamberski: UNTRR, asociația din România membră IRU, este probabil una dintre cele mai active și profesioniste în contribuția pe care o are pentru lobby-ul pe care îl facem la nivelul UE. UNTRR, prin secretarul general, domnul Radu Dinescu, este unul dintre principalii contribuitori la elaborarea pozițiilor noastre comune și a argumentelor pentru lobby. UNTRR  a fost de asemenea un contribuitor cheie la elaborarea programului public-privat UE Smart Move High Level Group, prin 16 recomandări strategice pentru dublarea numărului de utilizatori ai transportului public rutier până în 2025. Momentan, UNTRR ne ajută să obținem de la Parlamentul European și Consiliul Europei mărirea masei maxime autorizate pentru autocarele cu două axe de la 18 tone la 19.5 tone, un aspect de care sunt sigur că orice operator român de transport se va bucura dacă reușim în demersul nostru. UNTRR  face foarte multe pentru a promova cele mai bune practici din industrie preluate din alte țări printre operatorii români. Cea mai recentă este traducerea și promovarea în limba română a Programulu IRU  de Siguranță pentru Autobuze și Autocare.

Transporter: România are o problemă destul de mare în ceea ce privește transparența contractelor pe care le au companiile private de transport local și regional cu statul. Există constant suspiciuni asupra fraudării unor licitații, unde câștigătorii se cunosc dinainte ca acestea să înceapă. Problema constă și în faptul că majoritatea celor care câștigă aceste licitații, nu investesc așa cum ar trebui în vehicule care să ofere siguranță și condiții decente de transport, ceea ce rezultă într-un număr ridicat de accidente. Sunt sigur că România nu este singura țară din UE în care corupția este un factor important din această industrie, dar vă întreb, din calitatea dvs. de expert internațional, ce soluții poate aplica Statul sau ar putea fi obligat să le aplice de către autoritățile europene pentru rezolvarea acestor probleme?

Oleg Kamberski: Este foarte dificil să judeci și să emiți opinii din afară pentru situații specifice sau cazuri punctuale care pot exista într-o zonă sau regiune. Există reguli europene clare pentru serviciile de transport (Legea 1370/2007/EC), care trebuie implementate și respectate. IRU a fost foartă activă în promovarea intereselor operatorilor privați de transport pasageri când această legislație a fost adoptată în urmă cu mai mulți ani. IRU a fost de asemenea foarte activă și acum când Comisia Europeană lucrează la aspectele interpretabile în diverse țări din Legea 1370/2007. Unde noi, în parteneriat cu UNTRR, putem cu adevărat să ajutăm este prin aducerea cunoștiințelor și experiențelor din alte state UE despre cum se rezolvă astfel de situații în țările respective. Însă în timp ce există aceste probleme, se observă și foarte multă  pricepere și gândire inovatoare care poate fi găsită în România. Cel mai bun exemplu este Societatea de Transport Public S.A. Alba Iulia, care a câștigat premiul global Smart Move Bus Excellence Award 2013, întrecând celelalte 10 finaliste din 8 țări europene și din America de Nord.

Cele mai citite stiri