Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Modelele de business eficiente pun transportul public pe roate

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Roxana Burghina
16 ianuarie, 2014
Transportul public, și aici nu ne referim doar la cel din România, ci la cel global, este împins de câțiva ani către o avansare la stadiul de sector modern și inovativ. În primul rând datorită impactului economic masiv pe care îl are într-un oraș și, implicit, într-un stat, dar și pentru că nevoile consumatorului, adică al pasagerilor, s-au schimbat radical în ultima perioadă.

Există foarte multe studii, proiecte și inițiative internaționale care ajută managerii companiilor de transport public să își schimbe viziunea și să aleagă diferite metode prin care să facă schimbările necesare în propriile orașe. Sunt chiar multe și modele de business identificate deja ca fiind „câștigătoare”, mai ales datorită faptului că piețele și rețelele de transport sunt atât de variate la nivel global. Totuși, se regăsesc câțiva factori comuni care trasează ceea ce am putea numi caracteristicile unul model de success: orientarea către nevoile pasagerilor, găsirea unor forme noi de finanțare și investiția în vehicule de transport „atractive”.

Optimizarea costurilor trebuie privită altfel

Principala problemă pe care conducerea unui operator de transport public trebuie să o rezolve este aceea de a face rețeaua de vehicule să fie atractivă și competitivă, astfel încât pasagerii să fie determinați să le aleagă în detrimentul mașinilor personale. Iar aici contează și diversitatea mijloacelor de transport, care nu face decât să satisfacă orice fel de nevoie pe care consumatorul final o poate avea.

Totuşi, pentru a putea demara mai multe proiecte şi modificări în sistemul de transport, operatorii trebuie să ţină în primul rând cont de costuri. Astfel, optimizarea lor este primordială în activitatea oricărei companii de profil. În ultimii ani însă, economisirea banilor nu mai reprezintă o soluţie pe termen lung, pentru că ea nu mai are capacitatea de a furniza capitalul necesar pentru maximizarea cererii şi rezolvarea problemelor de mobilitate urbană. În această direcţie, companiile lidere pe segmentul transport public se orientează în primul rând către:

Ø  Diversificarea modelelor de business prin implementarea unor soluţii ingenioase. Cum au făcut, de exemplu, cei de la Shanghai Metro, prin plasarea unor supermarketuri virtuale pe peroanele a 70 de staţii de metrou. Pasagerii puteau astfel să îşi facă virtual cumpărăturile, acestea fiind livrate la domiciliu la scurt timp după plasarea comenzii.

Ø  Colaborarea cu firme care pot dezvolta şi implementa noi tehnologii care să ajute la optimizarea serviciilor tangenţiale transportului public.

Ø  Dezvoltarea mobilităţii urbane şi a interconectivităţii mijloacelor de transport în comun.

Pasagerul=un consumator complex

Un lucru este cert: în ziua de azi, pasagerul nu mai este o simplă persoană care se deplasează de la punctul A la punctul B, ci un consumator cu cerinţe şi standarde din ce în ce mai ridicate. Tocmai de aceea, unele dintre cele mai eficiente companii de transport public din lume au întocmit studii asupra comportamentului călătorilor. Spre exemplu, operatorul de transport public din Seoul, Coreea de Sud, a observat traseele de autobuz cele mai aglomerate, respectiv cele mai rar utilizate, implementând tarife diferite în funcţie de ruta pe care persoana o alege. Mergi mai mult, plăteşti mai mult, iar vehiculul îţi oferă sau nu mai mult spaţiu. Astfel, compania şi-a optimizat costurile şi a fluidizat traficul.

Soluţii pentru maximizarea cererii

Nici companiile româneşti nu sunt străine de implementarea unor modele de business reuşite. Ba mai mult, doar anul acesta, două dintre societăţile de transport public au fost premiate pentru rezultatele pe care le-au dat planurile lor de management. Uniunea Internaţională a Transportului Rutier (IRU) a acordat Societății de Transport Public (STP) S.A. Alba Iulia premiul de excelenţă pentru cel mai bun operator de transport cu autobuze din Europa (IRU Bus Excellence Award 2013).

„Noul Tursib” a schimbat faţa transportului sibian

Tursib a fost premiat la congresul UITP, în cadrul concursului “Grow innovative with public transport”, la categoria „Business Model”. Proiectul câştigător a fost „Noul Tursib”,  un program de transport rezultat în urma unor studii efectuate asupra traficului din Sibiu și a unei analize economice a traseelor. Drept urmare, compania a redimensionat cursele mijloacelor de transport în funcție de cerințele călătorilor, iar noul program a fost promovat prin diverse campanii locale. Implementarea proiectului a început pe 15 noiembrie 2009, iar în 2010, ca urmare a măsurilor luate, Tursib a raportat o creştere de 24% a numărului de călători. „Noul Tursib” a dezvoltat împreună cu Primăria Sibiu şi a fost axat pe două direcții: un plan de transport bazat pe nevoile de deplasare ale cetățenilor și schimbarea sistemului de tarifare – din 2011, compania sibiană a implementat şi un nou sistem de ticketing cu suport pe card.

94 de autobuze şi trei microbuze Tursib transportă zilnic aproximativ 90.000 de călători, pe 22 de trasee.  Prima etapă de modernizare a transportului în comun s-a desfăşurat în perioada 2006-2009, când parcul auto a fost înnoit cu 35 de autobuze, iar staţiile au fost reamenajate treptat. În noiembrie 2009 rutele Tursib au fost complet modificate pentru o mai mare eficienţă a transportului, iar tot din acel an s-a renunțat la transportul cu troleibuzul. În 2012 Primăria a cedat linia de tramvai care făcea legătura cu Răşinari, linie folosită în ultimii ani doar în scopuri turistice.

Alba Iulia are autobuze premiante

Societatea de Transport Public (STP) Alba Iulia a câştigat în luna octombrie premiul de excelenţă oferit de IRU (Uniunea Internaţională a Transportului Rutier), pentru cel mai bun operator de transport cu autobuze din Europa (IRU Bus Excellence Award 2013). Premiul a fost acordat pentru proiectul „Mișcă-te inteligent în Zona Metropolitană Alba Iulia”, care a îndeplinit toate obiectivele campaniei Smart Move. Totodată, juriul a recompensat şi investiţiile făcute de conducerea STP Alba Iulia în flota de vehicule eco şi dotate cu echipamente pentru persoanele cu dizabilităţi, dar şi pentru programul de circulaţie a vehiculelor şi sistemul integrat de ticketing. Mai mult, STP Alba Iulia face parte din Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public, care a fost creată în scopul de a gestiona transportul public din zonă. În acest context, toate acțiunile STP Alba Iulia s-au axat pe creșterea calității serviciilor și pe succesul proiectului, lucru care a făcut ca operatorul să fie ales pentru a primi distincţia din partea IRU.

Transportul metropolitan a fost introdus în octombrie 2012, iar proiectul va dura cel puțin 6 ani (durata contractului). STP Alba Iulia deţine 90 de autobuze, cu o vechime de maximum 6 ani, care au un impact redus asupra mediului datorită utilizării de combustibili bio. Compania şi-a construit propria staţie de combustibil şi deţine una dintre cele mai moderne spălătorii. În plus, STP Alba Iulia a introdus pentru prima oară în România o schemă de tarifare de o oră pentru Alba Iulia şi Turda, valabilă în orice mijloc de transport, inclusiv în suburbii, care se bazează pe un sistem de validare folosind localizarea prin GPS a clienţilor.

Accenture a realizat în perioada decembrie 2011 şi iunie 2012 un studiu asupra modelelor de business ale operatorilor din 12 oraşe din diferite părţi ale lumii (Amsterdam, Birmingham, Londra, Madrid, Oslo, Paris, São Paulo, Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo şi Toronto). Prin intermediul acelui studiu, compania a demonstrat că majoritatea directorilor de companii de transport public se concentrează în continuare pe lucrurile de bază, precum optimizarea costurilor, fluidizarea traficului sau respectarea unui program de circulaţie, însă toţi dezvoltă iniţiative legate de siguranţă, gradul de acoperire a întregii reţele de transport, preţ, reducerea timpilor de aşteptare, accesibilitate şi o mai bună calitate a serviciilor.

Cu toate acestea, operatorii locali care excelează la aceste capitole privesc dincolo de aceste lucruri tradiţionale, încercând să ofere servicii mai axate pe nevoile pasagerilor şi mai sustenabile pentru întregul oraş, maximizând cererea pentru transportul public, optimizând traseele şi regândind modelul de business.

Cei de la Accenture au studiat în detaliu tipologia fiecăruia dintre cele 12 oraşe, reţelele lor de transport, comportamentul călătorilor şi au intervievat municipalităţile care se ocupă de acest segment.

Organizaţiile din transport, precum şi furnizorii acestui serviciu, care au succes în implementarea unor noi soluţii, au căutat un flux de venituri care să nu se bazeze pe tarifele biletelor sau abonamentelor, dar au ţinut cont de creşterea preţului combustibilului (deci au recurs la vehicule eco), de creşterea numărului de pasageri în zonele urbane (deci au optimizat traseele), de schimbarea tendinţelor urbane şi de progresul tehnologiei.

UITP militează pentru crearea unui nou model de business

În cadrul celui de-al 60-lea congres al Uniunii Internaţionale a Transportului Public (UITP) de anul acesta, s-a discutat din nou despre crearea şi implementarea unui model de business care să dubleze cota de piaţă a transportului public până în anul 2025.

„Acest demers este în interesul întregii comunități din transportul public, mai ales că operatorii nu sunt în niciun fel aliniaţi în ceea ce priveşte tipologia modelelor de business. De fapt, ce ne dorim este să construim o afacere reală, care să stea pe propriile picioare şi nu doar să cerşim bani publici”, a declarat secretarul general al UITP, Alain Flausch.

O mare parte a planului pentru 2025 este revitalizarea transportului urban cu autobuzul prin intermediul proiectului European Bus System of the Future (EBSF) iniţiat de UITP (proiect care valorează 26 de milioane de euro).

La nivel global aproximativ 80% dintre pasageri circulă cu autobuzul. În Europa însă, acest mijloc de transport este slab cotat. 

ADRIAN POPA, director Tursib: „Noi am avut un complex de lucruri de rezolvat, iar planul nostru exact asta a urmărit să facă. Nu a fost nimic dificil de implementat, iar premiul pe care l-am primit nu a făcut decât să ne dea un impuls şi să ne asigure că putem şi că suntem pe drumul cel bun”

Stelian Nicola, director STP Alba Iulia: „« Mișcă-te inteligent în Zona Metropolitană Alba Iulia », este un proiect care a reprezentat o mare provocare, pentru că a fost prima oară în România când un operator de transport public și administrația locală au introdus împreună transportul metropolitan. Dar, chiar dacă a fost primul implementat vreodată în țara noastră, acest sistem este în prezent perfect funcțional.”

 

 

Cele mai citite stiri