Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Autobuzele: principalul motor al transportului public

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: transporter.ro
10 Februarie, 2014
În toate regiunile din Europa, autobuzele rămân cele mai răspândite vehicule pentru transportul public. Totuşi, cererea de cumpărare pentru acestea depinde foarte mult de: fondurile care se acordă din bugetele locale, demografie, nivelul de mobilitate al locuitorilor şi poluare. În România, autobuze şi autocare noi se achiziţionează doar dacă există finanţare sau licitaţii de trasee. Şi, din păcate, majoritatea flotelor sunt compuse din vehicule SH, cu o vechime mai mare de şapte ani.

Anul 2013 a fost un an de reveniri minuscule cam pe toate segmentele din domeniul transportului, iar acest lucru a fost simţit şi pe sectorul de autobuze şi autocare. Piaţa a fost impulsionată destul de slab de cele două şedinţe de atribuire a traseelor care s-au desfăşurat pe parcursul anului, iar după cum s-a putut observa în ultimii ani, licitaţiile sunt cam singurele care aduc creşteri în rândul înmatriculărilor de vehicule pentru transportul de persoane.

Creşteri la final de an

 În 2012, potrivit cifrelor centralizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), companiile româneşti achiziţionau de patru ori mai multe vehicule second-hand. Doar în decembrie a fost un boom pe segmentul de autobuze, creştere datorată licitaţiei anunţate pentru ianuarie 2013. Însă în ciuda previziunilor puţin mai optimiste segmentul de vehicule noi tot nu a reuşit să se ridice cu mult, iar numărul autocarelor şi autobuzelor rulate este în continuare cu mult peste numărul celor noi.

Este clar că segmentul de second-hand-uri este unul aflat într-o continuă dezvoltare în România, iar acest lucru se reflectă clar şi în statisticile publicate de DRPCIV.

Operatorii români de transport nu par a simţi nevoia stringentă de înnoire a parcurilor auto, majoritatea continuând achiziţia de vehicule mai vechi de 7 ani; iar asta în condițiile în care vârsta medie a parcului auto din țară ajunge chiar la 11-12 ani.

2013 a debutat în forţă

Dacă ar fi fost să ne luăm după creşterea din luna ianuarie, am fi putut spune că 2013 e un an promiţător pentru segmentul bus & coach. Însă la o analiză mai atentă asupra evoluţiei anului precedent, se observă că, la fel ca în 2012, 2013 a fost influenţat în principal de licitaţiile de trasee (a ajutat mai mult sau mai puţin că judeţenele au fost amânate pentru toamnă şi finalizate în decembrie).

Cele mai bune luni pentru importatorii de pe segment au fost ianuarie, aprilie şi august, când creşterile au fost consistente comparativ cu aceleaşi luni din 2012. Însă anul, în ansamblul lui, a fost unul destul de slab, chiar dacă a crescut cu aproape 8 procente.

Piaţa de autobuze depinde masiv de politicile administraţiilor locale şi centrale şi cum în 2013 nu a fost aplicat niciun stimulent segmentului, vechimea parcurilor auto nu are cum să descrească.

Bucureştiul, fruntaş la achiziţii

După cum arată statisticile DRPCIV, mai mult de jumătate din autobuzele şi autocarele noi înmatriculate în 2013 au ajuns la companii din Bucureşti (183 de unităţi), iar restul au fost împărţite sporadic între alte 25 de judeţe din ţară. O tendinţă dictată tot de licitaţii, din moment ce atribuirea licenţelor pentru zona Bucureşti-Ilfov urmează a avea loc în luna mai a acestui an.

Pe locul doi la capitolul achiziţii se află ...

Autor: Roxana Burghină

Articolul integral poate fi citit în ediţia tipărită Decembrie 2013-Ianuarie 2014 a Revistei Transporter.

Pentru abonamente, înregistrați-vă aici.

Cele mai citite stiri