Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Cu ce rămânem din 2013?

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Aurelian Adrian Butoi
07 Decembrie, 2013
Încheiem încă un an în care numărăm mai multe eșecuri decât realizări: cel mai slab an din ultimii 10 pentru investițiile străine directe (-30% față de 2012), absorția fondurilor europene a rămas la un nivel extrem de scăzut (sub 5 mld. euro din cele 20 mld. puse la dispoziție de UE), veniturile la buget insuficiente și mai puțin de 18 km de autostradă dați în folosință. Lista poate continua. Cu toate acestea, economia României pare să fie în continuare pe plus (creștere estimată pentru 2013 de 2%), dar nicidecum din cauza lucrurilor „bune” pe care am reușit să le facem intern, ci datorită celor care produc și exportă din România către alte piețe. Din acest punct de vedere, 2013 a fost un an excelent pentru că exporturile au crescut cu aproape 10% mulțumită domeniilor automotive și agricultură. Însă fără o strategie și un plan coerent de dezvoltare pentru economia țării, aceste pârghii salvatoare ar putea dispărea încetul cu încetul.

Cel mai clar exemplu este numărul extrem de redus al investițiilor în dezvoltarea business-urilor existente sau apropourile din partea marilor producători care spun că se vor reloca cu timpul dacă nu vor vedea dezvoltarea infrastructurii promise. După cum bine a punctat și viceguvernatorul BNR: „Investițiile se vor opri acolo unde se termină și autostrăzile”. Iar la acest capitol suntem în continuare corigenți, până în septembrie reușind să inaugurăm doar 17,8 km de autostradă. Promisiunile politicienilor n-au întârziat să apară însă, premierul și ministrul marilor proiecte asigurându-ne că până la sfârșitul anului vor mai fi deschiși încă 105 km de autostrăzi.

Autorităţile s-au angajat în 2003 să construiască în 12 ani 1.736 de kilometri de autostradă. Adică 140 de kilometri în fiecare an. La 10 ani de la această lege, statul român a reuşit să construiască doar 414 kilometri, ceea ce înseamnă o medie anuală de puţin peste 40 de kilometri, nici măcar jumătate faţă de angajamentele luate în 2003.                                                              

Ca să răspundemla întrebarea cu ce rămânem din 2013, cred că avemreconfirmarea faptului că guvernanții trăiesc în continuare cu impresia că mediul de afaceri curat poate fi exploatat fără niciun fel de repercusiune, iar în loc să descurajăm evaziunea fiscală, aplicăm niște decizii și metode care parcă îi îndeamnă și pe cei corecți să treacă de partea neagră a economiei. Putem doar spera la un viitor în care nu apar accize peste noapte și impozite forfetare parcă născocite la un „pahar de vorbă”. În schimb să vedem măsuri menite să sporească veniturile la buget prin colectarea taxelor de la cei care s-au obișnuit de ani buni să nu le plătească.

 

Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Primul test cu MAN TGX V8
Transport urban in Munchen

Articole din editia curenta

    Logistica și transportul în automotive
  • Cover Story: Mamutul logistic de la Mioveni
  • Vocea Transportatorilor: Transportul intracomunitar, o sabie cu două tăișuri
  • Eveniment: CEMAT 2014 - cele mai bune stivuitoare în 2014
  • Test-drive: Mezinul familiei olandeze, DAF LF
  • Special: Nu ești blocat în trafic, tu ești traficul
Cele mai vizualizate:
road-trip-2015

CURS VALUTAR

EUR 4.5673
USD 4.0905
GBP 5.2034
CHF 4.2091