Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Pariul lui Albarosa

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Dan Barbu
12 ianuarie, 2011
Conduce de peste 15 ani cel mai mare dealer Iveco de pe plan local, interval in care a trecut prin toate transformarile pietei auto din Romania. Dupa cei mai grei doi ani pentru retailul auto, Albarosa pariaza pe revenirea vanzarilor si pregateste cea mai mare fuziune din sector.

Piata autovehiculelor utilitare a cunoscut in intervalul 2008-2010 cea mai puternica contractie din ultimele doua decenii, fapt care i-a pus pe majoritatea importatorilor si dealerilor din segment  intr-o postura neobisnuita pana acum. Presiunea de reducere a stocurilor si a cheltuielilor operationale au fost puse pe primul loc iar investitiile in retelele de distributie au fost inghetate, fiind finalizate doar proiectele care ar fi generat pierderi mai mari decat daca nu ar fi fost finalizate.

Dupa scaderi de peste 60% in 2009, urmate de o continuare a tendintei cu un minus de aproape 30% pana la finalul lunii septembrie, intregul sector pare ca este in convalescenta.
Faptul ca “alergatura” ultimilor ani dupa cresterea volumelor de vanzari a lipsit, imporatorii si dealerii de camioane au avut mai mult timp pentru regandirea strategiilor de firma si pentru constructia de estimari pi analize de piata.

Dupa ce a avut mai mult de un an la dispozitie pentru a urmari piata si transformarea ei, seful Cefin, Stefano Albarosa, apreciaza ca sectorul de transport va genera din nou cerere in 2011, ceea ce va aduce o crestere de 20% a pietei de transport.

“Sunt convins ca in 2011 piata va creste cu 20%. Pot sa pariez. Piata nu are cum sa stea al nivelul actual. Se vor livra anul acesta la fel de multe camioane ca si in 1998. Nu se poate asa ceva. Trebuie sa creasca comenzile pentru ca si economia a crescut fata de 1998”, a declarat Albarosa.

El a explicat ca pana la finalul anului piata va recupera o parte din scadere, astfel ca de la un minus de aproape 30% va ajunge la un minus de 5-6%. Potrivit statisticilor APIA, pana la finalul lunii septembrie segmentul vehiculelor comerciale raportase un declin de 28,9%, cele mai afectate fiind livrarile de utilitare sub 3,5 tone si cele destinate distributiei, de 3,5-6 tone.

O revenire rapida s-a putut observa insa pentru autocamioanelor cu o masa totala de peste 18 tone, unde vanzarile au urcat cu 33,7% in primele 9 luni ale anului, comarativ cu acelasi interval din 2009, ajungand la 1.161 de unitati.

Acest lucru s-a datorat in primul rand epurarii realizate de catre firmele de leasing, care de la finalul lui 2009 si pe tot parcursului acestui an au recuperat cateva mii de autocamioane de la transportatorii insolvabili. Aceste camioane au fost partial revandute transportatorilor locali in timp ce mai mult de 3.000 de unitati au fost exportate in Orientul Mijlociu.

“Retragerea a 3.000 de camioane a permis balansarea pietei. In acest echilibru si transportatorii au putut cere un pret mai bun”, a declarat Albarosa.

Potrivit datelor furnizate de Cefin in ultimii doi ani transportatorii locali si-au schimbat integral modul de business, iar circa 60% din flota de trasport a Romaniei realizeaza transporturi pe rute externe. Astfel, daca in portofoliul marilor transportatori in 2007 circa 30% din curse erau realizate pe plan exterior iar restul pe plan intern, in 2010 transportul extern a ajuns la 70% in detrimentul contractelor pe rute interne. “Un exemplu este transporatorul Dunca, care a inceput in 2007 transportul in Europa. A fost solutia lui pentru iesi din criza”, a spus Albarosa.

Reinventarea Cefin

Intr-un context al pietei unde dealerii concediau pe banda rulanta agentii de vanzari, pastrand doar oamenii cu experienta si contacte, si Cefin si-a rearanjat organigrama. Practic, dupa ce vanzarile de vehicule utilitare s-au prabusit cu 70%, Cefin a redus cu mai mult de 30% numarul angajatilor iar costurile salariale au fost diminuate cu 43%.

“Cred ca nu exista o firma in Romania care nu s-a restructurat. Am descoperit cat de ineficienti eram in 2008. Acum, daca piata revine, nu vom mai avea nevoie de aceleasi structuri, ci putem lucra in forma actuala”, a spus Albarosa. El a adaugat ca pentru a realiza acealeasi performante comerciale si financiare precum in 2007 compania are acum nevoie doar de 65% din resursele utilizate in urma cu 3 ani.

Potrivit reprezentantilor companiei, Cefin are acum o cota de piata de 14%, in crestere de la 9% in 2009, iar vanzarile de vehicule noi au crescut in 2010 cu 20%, in timp ce pentru vehiculele second hand cresterea a fost de 60%.

“Obiectivul nostru e ca pana in 2012 sa ajungem la capitalizarea care am avut-o in anii trecuti. Avem echipa si cred ca piata ne va ajuta, pentru ca este imposibil sa ramana la nivelul de acum”, a spus Albarosa.

Pana la finalul anului planul Cefin presupune comercializarea a mai mult de 1.000 de vehicule noi si a circa 700 de unitati second hand.

Fuziune Cefin-Protruck

Golul din piata auto locala a lasat loc pentru parteneriate noi si a facut posibila pentru unii dealeri preluarea unor showroom-uri, la costuri mult mai mici decat in anii anteriori. Primul pas in aceasta directie l-au facut dealerii din segmentul autoturismelor: Sixt New Kopel sau grupul Radacini au  preluat noi showroom-uri, le-au rebranduit, sau chiar au adus noi marci auto pe piata locala.

In segmentul vehiculelor comerciale aceste miscari au lipsit pana acu, dar potrivit lui Albarosa, Cefin si Protruck, al doilea dealer Iveco ca marime din Romania, pun acum la punct o fuziune.

“Integrarea Cefin-Protruck este la inceput. AM ajus la concluzia ca impreuna vom avea o acoperire mai mare si vom putea beneficia de avantaje reciproce de pe urma sinergiilor create”, a spus Albarosa. El nu a dat detalii despre modalitatea de realizare a fuziunii, daca vreuna dintre companii va detine participarea majoritara in noua entitate formata, sau daca va fi un parteneriat comercial.

Cefin, cel mai mare dealer local, detine la nivel national 17 centre de distributie si reparatii, in timp ce Protruck are o retea ce include cinci dealership-uri.

“Este greu sa integrezi activitatile de backoffice. Acum cream relatiile, colaborare comerciala si logistica. Cand piata va da un semnal pozitiv vom merge catre imbinare”, a adaugat Albarosa.

Impreuna, cele doua companii ar putea ajunge in cursul anului viitor la afaceri mai mari de 150 de milioane de euro, considerand ca Cefin si-a propus deja o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro.

Pana la realizarea fuziunii Cefin a relocat dealership-ul detinut in Arad si evalueaza o noua investitie in Galati, dupa ce in 2009 a inchis unitatile din Buzau si Targu Mures. Noul dealership din Arad, care inlocuieste o locatie mai veche si de dimensiuni reduse, a fost construit de un partener al Cefin si a fost inchiriat de companie pentru o perioada de 5 ani cu o posibilitate de achizitie la finalul contractului. Acelasi tip de contract, “rent to buy” va fi utilizat si pentru viitorul dealer din Galati.

Piata noua, produse noi

Austeritatea pietei a determinat majoritatea importatorilor si dealerilor de autovehicule, atat personale cat si comerciale, sa inventeze si sa introduca produse noi pentru stimularea vanzarilor. Treptat dealerii au dezvoltat divizii pentru autovehiculele second hand si au pus un accent din ce in ce mai mare pe activitatile aftersales, in special pe cele de service, care aduc cea mai mare parte a profitului.
“Anul acesta am adaugat in portofoliu trei servicii: platforma web pentru alegerea camioanelor de pe stoc, Cefin Industrial – pentru echipamente si utilaje, si Cefin Rent, care este in ca in faza de proiect pilot”, a declarat Albarosa.

Platforma on line Cefin Trucks include pe langa cele 750 de camioane din oferta si preturi, si servicii conexe, precum costuri pentru reparatii sau piese de schimb. Serviciul de inchiriere Cefin Rent presupune inchirierea pe intervaluri intre 3-18 luni pentru capete tractoare, trailere sau van-uri. Potrivit reprezentantilor Cefin in prezent pentru aceasta este disponibil un parc de 35 de camioane. Produsul prevede plata tarifului standard de inchiriere pentru doua luni in avans si a unei luni drept garantie. Tariful impus este de circa 20 de eurocenti/km parcurs.

“Avem acum un client caruia ii vom inchiria pentru sase luni 20 de autocamioane si semiremorci. Pe langa acesta mai avem cinci clienti care urmaresc sa inchirieze 1-3 masini fiecare”, a adaugat Albarosa.

Cele mai citite stiri