Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Volkswagen Amarok: New Kid on off-road

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Lucian Dumitrescu
20 octombrie, 2011
Volkswagen intra pe piata pick-up-urilor cu VW Amarok, modelul construit de inginerii germani pentru a demonstra ca pot atinge performante si intr-un segment in care nu au un istoric bogat. Amarok este primul pick-up de talie medie fabricat de un constructor european iar VW l-a aruncat in lupta cu Mitsubishi L200, Nissan Navara, Mazda BT50, Ford Ranger sau Toyota Hylux.

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

In lupta cu producatorii japonezi, care fac legea intr-o piata mondiala de 2 milioane de pick-up-uri anual, VW a introdus Amarok. Am testat in Romania versiunea echipata cu motorizarea diesel bi-turbo de 2,0 litri, care dezvolta 163 CP la 4.000 rpm si un cuplu motor de 400 Nm in intervalul de 1.500 – 2.000 turatii/minut. Versiunea, care va fi probabil cea mai cautata de catre clientii locali, a adunat deja in luna februarie cinci livrari, potrivit statisticilor de vanzari, fiind deja al doilea model din piata in categoria pick-up-urilor, dupa liderul Mitsubishi L200. Pentru anul in curs reprezentantii Porsche Romania spun ca au in target vanzari de 250 de unitati, o buna parte dintre acestea fiind deja comandate.

Exterior VW heavy duty

In materie de design Amarok este un model confortabil. Am folosit acest atribut pentru ca este o masina care nu iti va lovi retina cu un concept de design futurist si totodata este o masina in care te simti ca acasa. Poate este mult spus, dar cunosti unde sunt instalate principalele comenzi inca inainte de a urca in habitaclu. In ceea ce priveste designul exterior Amarok se integreaza in linia de design a marcii. Incepand cu grila radiatorului si pana la blocurile optice, sau chiar manerele portierelor, se poate observa transferul unei intregi idei de design de la modele din gama compacta. Da, genele ingineriei, tehnologiei si designului sunt impartite in mod frateste de VW Amarok si VW Golf.

In ceea ce priveste dimensiunile, Amarok este categoric cel mai mare model al VW. Depaseste Touareg inca incepand de la dimensiunea siglei si ajungand pana la parametri esentiali: lungimea de 5.254 mm, latimea de 1.944 mm sau inaltimea de 1.834 mm. Este construita asa cum ii sta bine unui pick-up, dar mai importante decat aceste dimensiuni sunt unghiul de atac de 28 de grade si faptul ca poate traversa vaduri de pana la 500 mm.

Interior

Amarok este, potrivit specificatiilor, pick-up-ul cu cel mai mare spatiu interior din segment. Totodata, s-a urmarit ca modelul sa aiba cel mai mare spatiu de depozitare in bena, comparativ cu alte modele concurente, cu o suprafata de 2,52 mp si, cum altfel, si cea mai mare sarcina utila, care ajunge la peste 1.000 kg. Potrivit reprezentantilor VW in bena poate fi incarcat direct un europalet, cu dimensiunile standard utilizate in transportul de marfuri. Platforma este iluminta de o sursa montata intre scaunele din spate, poate fi captusita cu un plastic care protejeaza astfel tabla de potentialele zgarieturi iar oblonul poate fi deschis la 180 de grade pentru a facilita incarcarea si montarea unor rampe pentru a putea urca si vehicule recreationale.
In ceea ce priveste interiorul, veti avea un deja-vu. Avem de-a face cu o multime de ornamente si elemente de interior specifice gamei VW dar acest aspect nu este unul negativ. Astfel, este mult mai usor sa te acomodezi cu majoritatea comenzilor. Materialele folosite la interior sunt ceva mai dure la atingere decat cele gasite, spre exemplu, pe un Golf, ceea ce este lesne de inteles daca ne gandim la utilizarea pentru care este destinat Amarok. Spatile de depozitare sunt abundente, de la cele din portiere care pot acomoda si o sticla cu un volum de 2 litri, pana la cele doua suporturi pentru pahare si spatiul incorporat deasupra cd-playerului, spatiu in care pot fi introduse telefoane sau chei.

Amarok Lifestyle

Amarok este in principiu o masina destinata carausilor sau off-road-ului. Pentru partea aceasta VW a acoperit toate cerintele asa mai ramasese preocuparea vis-a-vis de pozitionare sociala, pentru ca un pick-up atinge partial si aceasta nevoie a consumatorului. De aceea, pe langa echiparea de baza si versiunea Trendline, VW a inclus si echiparea Highline. Dupa cum spun oameniid e marketing, primele doua echipari sunt destinate oamenilor care folosesc Amarok la munca si intr-o anumita masura si in scop personal. De aceea dotarile sunt mai spartane si suspensia aleasa este una heavy-duty, deci sunt destinate transportului de marfuri si deplasarii in conditii de confort medii si superioare.

Peste acest nivel intervine echiparea Highline. Aduce cu ea suspensii de tip „confort, ceea ce reduce sarcina utila la 850 kg, si mai multe dotari suplimentare precum jante de aliaj de 17 inchi, zone exterioare cromate sau aer conditionat climatronic. Pentru ca majoritatea celor care achizitioneaza un pick-up il folosesc cu preponderenta in oras, chiar daca el nu a fost conceput pentru asa ceva, VW a iclus pe lista de echipari optionale anumite elemente care la unii concurenti vin intr-una din echiparile disponibile la vanzare. Deci chiar daca nu exista o configuratie standard poti adauga din visteria de „artificii” o tapiserie din piele, incalzire in scaune, jante de 18 sau  19 inchi, sau chiar navigatie si ecran touchscreen. Pentru ficare din elementele care ridica intr-un fel statutul social se plateste.

Pret de achizitie

23.599 de euro cu TVA inclusa este pretul versiunii de intrare in gama pentru VW Amarok, care este echipata cu propulsorul de 2.0 litri si 122 CP. Pentru modelul testat insa, in varianta de echipare Trendline, pretul usor de 30.000 de euro. Aici avem incluse totusi jante de aliaj, sistem climatic, actionare electrica pentru geamuri, sistem cruise control, display multifunctional pe bord. Trebuie considerat si un aspect financiar particular, acela al nivelului de impozit sau al primei de asigurare, care este mai mic decat in cazul concurentilor echipati cu motorizari de cilindree mai mare.

Comportament rutier

Am testat Amarok pe un traseu compus din portiuni de autostrada, drum national, drum forestier si pur si simplu drumuri de munte, cu sleauri si noroi. De fapt, Amarok are doua destinatii principale: utilizarea comerciala, care presupune si solicitari de off-road in unele cazuri, cat si utilizarea citadina. Am supus la test o versiune echipata cu 4Motion decuplabil, si cu suspensie heavy duty, cu ajutorul caruia am traversat cateva portiuni de drum dificile, pante noroioase si treceri pline de apa. Ca si comportament off-road nu am intampinat neajunsuri, iar cand modul de rulare a solicitat-o am cuplat modul de tractiune integrala.

In modul 4X4 se intra foarte usor, prin apasarea unui buton de langa schimbator. Tot in acesta zona sunt instalate si butoanele pentru cuplarea reductorului, modul off-road sau cel care te ajuta sa cobori pante.
Modelul este echipat si cu scuturi metalice de protectie pentru motor si angrenajul transmisiei cat si pentru rezervorul de combustibil, utile in cazul in care un bolovan isi face loc printre rotile Amarok-ului si incearca sa „ajusteze” vreun sistem important. Per ansamblu, in circuitul off-road nu apar dificultati majore, o deficienta fiind identificata in cazul in care modelul este echipat cu o bara spate, care diminueaza unghiul de degajare. Chiar daca Amarok-ul testat avea in echipare suspensia heavy duty nuam avut de a face cu un inconfort pe parcurusul condusului. Pe drumuri forestiere pot fi intampinate situatii in care spatele fuge, daca atingem o viteza usor neadecvata in viraje, dar acest aspect este corectat rapid din directie si de sistemele de control. Pe autostrada se poate rula lejer la viteza maxima legala, fara balans sau ruliu. Cam in apropiere de 130 – 140 km/h isi curentul de aer poate genera un zgomot neplacut, care de altfel s observa inaintea zgomotului de la motorul diesel de sub capota. Daca la alti concurenti ai Amarok, testati anterior, am observat un zgomot specific al angrenajului diesel de sub capota, VW s-a ocupat de aceasta data de acest aspect si a pus la punct o antifonare superioara, astfel incat nu veti avea problema de a  nu va putea intelege cu pasagerii din aceasta cauza. Ca si exemplificare, am utilizat in masina o statie de comunicare precum cea utilizata de soferii de camion si chiar daca aceasta a fost tot timpul la volum minim am putut la orice moment sa vorbim cu ceilalti colegi de trafic.

Confort diesel

In gama de motorizari pentru Amarok VW a inclus propulsorul diesel de 2.0 litri, cu doua variante de putere, de 90 kW (120 CP) si 120 kW (160 CP), care genereaza cuplu motor de 340 Nm si respectiv 400 Nm. Comparativ cu alte modele concurente Amarok poate fi considerat submotorizat, pentru ceilalti jucatori din segment au instalat cu precadere motorizari de 2,5 litri care dezvolta puteri in jurul mediei de 180 CP. Lipsa de putere de pe hartie nu se regaseste insa si in exploatarea reala. Rezerva de putere exista, indiferent de treapa, si mult mai important, mai ales pe offaroad, si este disponibila de la turatii foarte joase. In acest joc un rol important il ocupa si reductorul, care transforma exact cat este necesar cutia in sase trepte pentru solicitari mai dificile. Etajarea cutiei este bine proportionata, cu curse scurte ale levierului pentru schimbarea treptelor de viteza, iar a sasea pozitie aduce cu ea o optimizare interesanta a consumului de combustibil. VW este unul dintre principalii constructori de motoare diesel din Europa, cu un curriculum bogat, astfel ca si consumul utilitarei pare destul de surprinzator. In cartea tehnica este inscris un consum mixt de 7,6 litri/100 km insa intr-o exploatare cumpatata consumul real poate scadea sub nivelul de 7 litri/100 km. In cadrul testului organizat pe toate tipurile de trasee, tinand cont ca cea mai dura exploatare a avut loc in mediu off-road, modelul de test a inregistrat un consum mediu de aproape 8 litri/100km.

Pentru moment modelul nu are la dispozitie o varianta cu o cutie de transmisie automata, dar potrivit VW, se lucreaza la o asemenea solutie, urmand sa fie prezentata in viitorul apropiat.

Model: VW Amarok
Motor: diesel Euro 5, 2.0 TDI, 163 CP, 400 NM
Viteza maxima: 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 11,1 sec
Transmisie: manuala, sase trepte
Consum mediu:  7,6 l/100 km
Capacitate rezervor: 80 l
Greutate: 1.958 kg
Pret (cu TVA): 30.851 euro
Plusuri: design clasic, capabilitate off-road, consum redus    
Minusuri: lipsa cutiei automate, tehnologie standard VW

 

Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Volkswagen Amarok: New Kid on off-road
Primul test cu MAN TGX V8
Transport urban in Munchen

Articole din editia curenta

    Logistica și transportul în automotive
  • Cover Story: Mamutul logistic de la Mioveni
  • Vocea Transportatorilor: Transportul intracomunitar, o sabie cu două tăișuri
  • Eveniment: CEMAT 2014 - cele mai bune stivuitoare în 2014
  • Test-drive: Mezinul familiei olandeze, DAF LF
  • Special: Nu ești blocat în trafic, tu ești traficul
Cele mai vizualizate:
road-trip-2015

CURS VALUTAR

EUR 4.5441
USD 4.2456
GBP 5.4336
CHF 4.2498