Retele de socializare
Intra in cont / cont nou

CATEGORII:

Viitoarea Serie S500, de la Setra

Print
E-mail
Yahoo Messenger
Twitter
Facebook
FONT SIZE:

A

A

A

Autor: Dan Athanasiu
17 august, 2012
 

MULTIMEDIA | MAI MULTE FOTO

O vizită în atelierul designerilor Setra din Neu Ulm, ne-a permis să ne facem o idee despre cum vor arăta (poate) următoarele generaţii de autobuze. Dincolo de secretele ţinute bine ascunse, ne-au fost prezentate felurite idei pentru viitorul transportului rutier de persoane.

Un proiectant de autobuze are foarte puţină libertate de mişcare. Înălţimea şi lăţimea autobuzului sunt fixe-conform legislaţiei, iar lungimea diferă de la o categorie la alta, în funcţie de numărul pasagerilor şi al dotărilor – dar nu mai mult de 15, respectiv 18 m.  În acest paralelipiped, inginerii trebuie să introducă şi să ascundă într-un spaţiu minim toate componentele mecanice, electronice, pneumatice, hidraulice, plus cele speciale, specifice autobuzelorprecum ventilaţia şi climatizarea interiorului. Ce rămâne liber, cade în sarcina designerilor să înfrumuseţeze, dar mai ales să personalizeze, pentru a fi uşor de recunoscut. La interior, multitudinea de materiale şi echipamente necesare lasă mult loc desenatorilor să creeze modele noi. În exterior însă, proiectanţii trebuie să jongleze numai cu forma lămpilor, din faţă şi spate, cu linia parbrizului şi lunetei, razele de racordare a muchiilor laterale, şi cam atât. Ar mai putea fi adăugate ornamente din plastic, stickere şi alte artificii, dar, din principiu, oricare designer din domeniu auto este împotriva unor astfel de metode de compromis.

Cu atâtea restricţii, să creezi forme noi este în sine o performanţă. Dacă mai ai de respectat şi o caracteristică a mărcii sau o tradiţie în construcţia de vehicule, rezolvarea se complică şi mai mult. Pentru Setra tradiţia este deopotrivă un punct de sprijin, dar şi o obligaţie importantă faţă de clienţii săi. De zeci de ani, autobuzele şi autocarele sale pot fi recunoscute dintr-o privire, ca să vorbim doar despre design. Anul acesta Setra va prezenta noua generaţie de autocare S500.  Ne-am fi aşteptat ca în cadrul acestei vizite la Neu Ulm să ni se prezinte măcar un prototip sau câteva desene. Însă totul a rămas secret, toţi cei curioşi trebuind să aştepte până la IAA 2012.

 Mathias Lenz, directorul de design al Daimler Busses din Neu Ulm ne declara cu ocazia vizitei că “Scopul nostru este de a continua dezvoltarea şi înnoirea mărci de la o serie la alta, fără a pierde caracteristicile tradiţionale, pentru a face o trecere de la formele din trecut la cele care nu au fost încă explorate.”  Pornin de la principiul univesal valabil în design că “forma urmează funcţiei”, cei şase designeri încearcă să creeze forme care să reprezinte o evoluţie în domeniu.

Pentru a putea fi în stare să răspundă la întrebarea cum va arâta autobuzul viitorului, designeri trebuie să privească atent tot ceea ce se întâmplă în domeniul auto, al modei, al arhitecturii, al mobilierului şi aşa mai departe. Practic, fiecare dintre cei cinci designeri Setra sunt pregatiţi în felurite domenii, nu doar în construcţia de autobuze. Fiecare dintre ei propun viziuni asupra cum va trebui să arate viitorul autobuz. Ne dâm uşor seama că un produs precum un autocar nu are un ciclu de producţie mai mic de 10 ani, iar după această perioadă de timp, aspectul său trebuie să rămână actual încă 10-20 de ani.

Dacă privim la seriile precedente de autocare Setra observăm că au o anume linie pe care şi-au păstrat-o în timp. Seria S100, ce a fost produsă între 1967 şi 1976, a deschis calea spre un nou stil de construcţie a autocarelor turistice. Pentru prima oară sistemul de climatizare devenea cu adevărat eficient, iar ferestrele curbate au fost eliminate. A urmat S200, autocar fabricat până în 1991 şi pe care îl mai vedem, încă, în număr destul de mare pe drumurile din această parte a Europei - ce-i drept, decăzut de la transportul internaţional la cel intrajudeţean. Simplitatea designului său şi calitatea execuţiei l-au transforformat într-un reper al timpului său. Seria S300 beneficia de multe noutăţi tehnice remarcabile, însă ea a rămas caracterizată datorită “urechilor de iepure.” Deşi ridiculizate de către concurenţa de atunci, oglinzile sale au început să fie copiate de toată industria, tocmai datorită eficienţei lor. În fine, seria S400 cea care tocmai a ajuns la apusul vieţii sale, este un autocar pe care mulţi încă şi-l mai doresc.

Privind autobuzele aliniate unul lângă altul, căutăm acel ceva care le înrudeşte. Ar putea fi grila sau ar putea fi lămpile din faţă şi oglinzile. Este meritul designerilor care inventează forme noi, dar care par cunoscute deja. Viitoarea Serie S500 va fi prezentată anul acesta, nu ştim încă forma sa finală, dar cu siguranţă va fi uşor de identificat drept o Setra. În orice caz, cel puţin încă 20 de ani de acum înainte, Setra va mai avea roţi, ce va fi după aceea rămâne de văzut.

Cele mai citite stiri